Gazul natural lichefiat este o alternativă viabilă pentru motorina folosită de către camioanele de cursă lungă, cu emisii mai mici de dioxid de carbon, dar infrastructura europeană necesară este insuficientă. Volvo Trucks este implicat în eforturile de creare a aşa numitelor “coridoare albastre”, prin amplasarea strategică a staţiilor de alimentare, astfel încât gazul natural lichefiat să fie disponibil în cât mai multe locuri.

Industria transporturilor este răspunzătoare pentru circa 25 procente din totalul european de emisii de dioxid de carbon, aşa că alternativele competitive sunt cu siguranţă necesare. Gazul natural ar fi una dintre acestea; chiar dacă este tot un combustibil fosil, el are totuşi numeroase avantaje comparativ cu motorina – fiind şi mai ieftin. Atunci când însă biogazul va deveni mai răspândit, amprenta de carbon a vehiculelor care-l folosesc va scădea cu până la 70%.

“Suntem încrezători că gazul lichefiat va fi utilizat drept combustibil peste tot în lume. Căutarea unor surse de energie neconvenţională este o tendinţă clară, iar noi suntem o parte din ea”, declara Lennart Pilskog, director de relaţii publice  Volvo Trucks. În calitate de membru al Asociaţiei Europene a Vehiculelor ce folosesc Gaz Natural şi Biogaz (NGVA Europe), Volvo Trucks a fost primul şi rămâne în continuare singurul producător din Europa care dispune un sistem de combustie metan-diesel.

Manuel Lage, director general NGVA Europe, declara că tehnologia pentru utilizarea gazului natural este verificată şi că printre transportatori există interes, iar distribuitorii de gaze vor să evolueze în această direcţie.“ Când ne referim la transporturile pe distanţe lungi, nu există în prezent o alternativă care să rivalizeze cu gazul natural lichefiat,” declara el. “Noi credem că aceasta este soluţia perfectă pentru transporturile pe distanţe lungi.”

În multe oraşe europene se extinde infrastructura pentru distribuţia gazului comprimat – inclusiv biogaz obţinut la nivel local din deşeuri. Dar nu este posibil ca transportatorii pe distanţe lungi să folosească gazul natural, deoarece rezervoarele sunt prea grele şi prea voluminoase. Sub formă lichidă, gazul are însă un volum mai mic, făcându-l mai potrivit pentru transporturile pe distanţe lungi. 

Dar, pentru ca în întreaga Europa transportul pe distanţe lungi să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat, trebuie mai întâi construită o infrastructură de staţii de alimentare. Aşa a apărut ideea “coridoarelor albastre”, care vor oferi o reţea de alimentare cu gaz natural lichefiat pentru camioane. Punerea la punct a unei asemenea infrastructuri nu este simplă, fiind implicaţi furnizorii de gaz, constructorii de autovehicule, firmele de transport şi diferitele organizaţii administrative şi politice, naţionale sau locale, care trebuie să se pună de acord. Va fi nevoie de o coordonare pe scară largă.

“ Provocarea este de coordonare între diferitele părţi implicate,” declară Pilskog, adăugând că Volvo a fost activ în proiectul demonstrativ suedez BiMe Trucks, care este similar proiectului coridoarelor albastre, însă la o scară mai mică. “Chiar acum ne concentrăm pe clienţii mari care doresc să testeze şi să definească anumite rute specifice activităţii lor de transport. Interesul clienţilor mai mici va creşte atunci când vor vedea că lucrurile funcţionează şi când vor putea aprecia beneficiile economice. Dar vor mai trece câţiva ani până atunci.”

Există deja un număr de staţii de alimentare cu gaz natural lichefiat în Europa, aşa că operaţiunea de creare a coridoarelor albastre este în desfăşurare. Folosind aceste staţii ca puncte de pornire, este posibil să identificăm o serie de potenţiale coridoare potrivite pentru dezvoltare. “Dacă luaţi o hartă şi însemnaţi locurile unde există deja staţii de alimentare, puteţi desena cu uşurinţă posibile rute şi apoi să identificaţi dacă lipseşte vreo staţie de alimentare pe oricare dintre aceste drumuri,” spune Lage. Pentru a accelera acest proces, comisia Europeană pregăteşte în prezent 8 milioane de euro pentru un proiect de testare la scară largă a coridoarelor albastre.

“Sper că vom avea un număr de 200 de camioane care vor circula pe aceste coridoare albastre pentru a demonstra că gazul natural lichefiat este o alternativă funcţională pentru transportul pe distanţe lungi din Europa,” mai spune Manuel Lage. “Aceasta nu este un vis îndepărtat – toată tehnologia necesară există deja. Piaţa este pregătită pentru comercializarea gazului natural lichefiat.”

Martie 2012
Despre gazul natural şi biogaz
Atât gazul natural, cât şi biogazul sunt compuse în primul rând din metan. Prin arderea gazului metan rezultă substanţial mai puţin CO2 comparativ cu motorina şi nu există emisii de sulf, metale grele sau funingine în atmosferă. Totuşi, gazul natural este o altă resursă naturală finită şi multă lume consideră folosirea sa drept un înlocuitor intermediar până la trecerea la biogaz, care nu emite substanţe nocive în timpul arderii, şi care poate fi produs din deşeuri alimentare sau alte surse organice. O infrastructură larg răspândită a biogazului nu este încă disponibilă.

NGVA Europe
NGVA Europe este un grup care sprijină interesele companiilor implicate în vehicule cu gaz. Asociaţia promovează bunele relaţii cu instituţii europene şi internaţionale, şi activează într-o diversitate de direcţii legate de vehiculele cu gaz. Numără mai mult de 140 de membri, iar Volvo i s-a alăturat în 2011.

Volvo FM Metan Diesel
În primăvara anului 2011, Volvo Trucks lansa Volvo FM Metan Diesel, care era alimentat cu până la 75% gaz metan sau biogaz lichefiat. Volvo este primul producător european care şi-a prezentat tehnologia sa eficientă de utilizare a gazului în motoarele diesel. Atunci când camionul funcţionează cu gaz natural lichefiat, emisiile de CO2 scad cu circa 10 procente comparativ cu motorina. Când în rezervor există biogaz lichefiat, reducerea ajunge până la 70 de procente.

Sursa: Volvo Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu stiri auto, informatii auto, documentatii auto si multe altele, toate din nemarginitul univers auto! Haideti sa il descoperim impreuna!

0 comentarii