Grupul Bosch vede un mare potenţial în web 3.0, Internetul obiectelor şi serviciilor. „Ne aşteptăm ca piaţa pentru astfel de produse şi servicii să crească semnificativ şi, în prezent, pregătim compania noastră pentru această creştere” a declarat dr. Volkmar Denner, membru al Consiliului de administraţie al companiei Bosch şi viitorul său preşedinte, funcţie pe care o va exercita începând cu data de 1 iulie 2012. Internetul obiectelor şi serviciilor este următoarea etapă în evoluţia tehnologiei web. Această etapă implică comunicarea dintre toate obiectele şi oamenii conectaţi prin intermediul reţelei web. Denner este de părere că există trei domenii principale în care compania Bosch poate fi activă şi poate înregistra o creştere profitabilă în cadrul Internetului obiectelor şi serviciilor: în domeniul tehnologiei, al aplicaţiilor şi al modelelor de afaceri bazate pe aceste aplicaţii. 

În domeniul tehnologiei, Bosch va modifica produse, precum unităţile centrale ale autovehiculelor sau senzorii pentru clădiri şi sisteme de încălzire, pentru a se putea conecta la Internet. Acestea trebuie să fie echipate cu componente ce permit folosirea unui IP pentru a putea comunica prin intermediul Internetului. În plus, Bosch va pune la dispoziţie infrastructura, cum ar fi platformele software şi tehnologiile furnizate de Bosch Software Innovations. Aceste platforme creează baza pentru Internetul obiectelor şi serviciilor. Aici este locul în care „participanţii” – cu alte cuvinte, produsele şi oamenii – se interconectează şi oferă platformei date care sunt analizate. Acest lucru permite ca datele terţilor să fie utilizate pentru dezvoltarea serviciilor sau aplicaţiilor. Şi în acest domeniu, Bosch furnizează deja produse, precum aplicaţia pentru navigaţie oferită de divizia Car Multimedia sau aplicaţia iCom a mărcii Junkers în cadrul diviziei de Termotehnică. Astfel, există deja modele de afaceri bazate pe aceste aplicaţii. În cadrul acestor modele, obiectele sunt conectate, schimbul de date realizându-se prin intermediul Internetului, acest lucru reprezentând o bază pentru dezvoltarea de servicii.

Noi tehnologii care vor asigura progresul
Toate aceste lucruri sunt posibile datorită noilor tehnologii care creează conexiuni între lumea virtuală şi cea reală. În ceea ce priveşte dezvoltarea acestei baze tehnologice, Bosch estimează că puterea de procesare, lăţimea de bandă pentru transmiterea datelor şi capacitatea memoriei se vor dubla aproximativ la fiecare doi ani. „Această creştere exponenţială impulsionează în mod fundamental progresele tehnologice viitoare. Este foarte important de reţinut că aceste lucruri se întâmplă într-un mod care poate fi anticipat,” a declarat Denner. Creşterea rapidă a puterii de procesare şi a lăţimii de bandă, permite crearea unor noi servicii bazate pe tehnologia web, precum cloud computing. În viitor va fi posibilă chiar şi stocarea unui volum uriaş de date în sistemul cloud, la un preţ scăzut. Analiza rapidă şi complexă a datelor creează o bază solidă pentru răspândirea Internetului obiectelor şi serviciilor. Factorul decisiv va fi capacitatea de a realiza îmbinarea cunoştinţelor tehnice specifice diferitelor domenii cu datele adunate. De aceea, Bosch îşi concentrează activitatea pe exploatarea datelor şi algoritmi – de exemplu, în domenii precum telesănătatea şi robotica, această activitate necesitând utilizarea de metode matematice extrem de complexe. 

Îmbunătăţire rapidă
Pentru Bosch, această trecere de la dispozitive de sine stătătoare la sisteme cloud presupune modificarea produselor sale. „În prezent, Bosch este, mai înainte de toate, un producător de obiecte. Pentru a deschide calea către aplicaţii conectate precum sistemele de monitorizare şi de încălzire, autovehicule sau senzori, prima noastră sarcină este de a realiza produse hardware compatibile cu tehnologia web, oriunde acest lucru este necesar,” a adăugat Denner. Provocarea principală, a declarat acesta, a fost aceea de a fi suficient de rapizi pentru a ţine pasul cu dezvoltarea tehnologiilor de pe piaţă. „Este extrem de greu de estimat ce aplicaţii şi modele de afaceri vor fi implementate pe piaţă. Abordarea noastră trebuie să fie dinamică şi să ia în calcul toate variantele.” 

Exemplul „platformei eMobility”
Activităţile legate de Internetul obiectelor şi lucrurilor reprezintă un domeniu în care firma Bosch Software Innovations a reuşit să se facă remarcată în cadrul unui proiect desfăşurat în Singapore. Arhitectura platformei de e-mobilitate realizată acolo include autovehicule electrice, staţii de încărcare, precum şi furnizori, reţele şi servicii aferente. Toţi aceştia se conectează la platforma eMobility furnizată de Bosch Software Innovations. De pe această platformă pot fi accesate portaluri care oferă servicii. De exemplu, şoferii autovehiculelor electrice pot folosi telefonul mobil pentru accesarea datelor care sunt disponibile pe portal. Şi alţi furnizori de servicii pot deschide portaluri pe platforma Bosch şi pot oferi clienţilor lor anumite servicii specifice. Alte exemple de aplicaţii Bosch funcţionale accesibile prin Internetul obiectelor şi serviciilor aparţin diviziilor Automotive Aftermarket şi Sisteme de securitate. 

Exemplul autovehiculului conectat
Denner a explicat faptul că autovehiculele sunt conectate permanent la Internet, cu alte autovehicule şi cu sateliţi prin intermediul unei interfeţe radio puternice. Prin aplicaţiile şi serviciile specifice producătorului, participantul –autovehiculul sau şoferul – primeşte aplicaţii şi servicii oferite de dezvoltatorii de software. Pe de altă parte, participantul transmite două tipuri de date prin intermediul interfeţei radio – date generale şi specifice domeniului. Astfel, datele generale pot fi procesate ulterior într-un sistem informatizat de gestionare a datelor clienţilor şi pentru facturarea serviciilor. Analiza datelor specifice domeniului oferă valoare adăugată pentru şoferi. Un exemplu în acest sens îl reprezintă diagnoza autovehiculului, precum şi conceptele de întreţinere preventivă ce se bazează pe aceasta. Prin urmare, şoferii înşişi vor fi dispuşi să ofere mai multe date care vor constitui baza pentru noi „aplicaţii care aduc valoare adăugată”. 

Riscuri 
Denner a avertizat cu privire la faptul că realizarea conexiunii la Internet nu are numai un potenţial pozitiv. Există şi anumite riscuri: „Trebuie să luăm în calcul faptul că vor exista hackeri care vor încerca să se infiltreze în sistemele noastre.” Din această cauză, este necesară, a adăugat el, utilizarea tehnologiei de ultimă generaţie pentru a preveni accesul neautorizat. Pentru noua generaţie de unităţi de comandă, Bosch a dezvoltat deja un modul hardware de securitate care oferă protecţie împotriva atacurilor externe. Pentru a-l cita pe Denner: „De asemenea, am pus bazele unui centru de competenţă în domeniul securităţii. Scopul acestuia este de a oferi recomandări şi sprijin intern cu privire la modul de utilizare a tehnologiilor ce implică măsuri de securitate.” 

Sursa: Bosch Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii