Tehnologiile inovatoare pentru competiţiile sportive şi încercări de doborâre a recordurilor au reprezentat o parte integrantă a identităţii BMW încă de la înfiinţarea companiei. A definit modelele de serie BMW - şi a făcut istorie în motorsport.

Istoria BMW in DTM
Succes sportiv: istoria BMW în cursele de turisme.
Tehnologiile inovatoare pentru competiţiile sportive şi încercări de doborâre a recordurilor au reprezentat o parte integrantă a identităţii BMW încă de la înfiinţarea companiei. A definit modelele de serie BMW - şi a făcut istorie în motorsport.

Începuturile. Elicea stilizată din emblema BMW aminteşte de recordurile mondiale obţinute de motoarele de avioane la începuturile companiei. După numeroasele titluri câştigate datorită motocicletelor, BMW a început să-şi facă numele cunoscut şi în competiţiile de maşini. În 1940, modelul BMW 328 a obţinut o dublă în legendara competiţie italiană Mille Miglia. Germania din perioada postbelică a înregistrat un recul al curselor de turisme, în timp ce Schorsch Meier, pilot în curse de motociclete şi de doborâre a recordurilor, a devenit un erou popular datorită motocicletelor BMW Boxer. Tot datorită motoarelor Boxer, BMW a adunat 19 titluri de campioană mondială în competiţiile pentru modele cu ataş, în perioada 1953-1973.

Turismele - un pilon important pentru BMW Motorsport. În anii '60, cursele turismelor au devenit pilonul central al activităţilor BMW în motorsport. Hans Stuck Senior, la comenzile unui BMW 700, a câştigat titlul naţional în Germania, în 1960. În 1964, Hubert Hahne a pilotat BMW 1800Ti spre victorie în campionatul german de viteză pe circuit. După lansarea BMW 2000Ti, Josef Schnitzer a cucerit titlul naţional în campionatul de turisme al Germaniei, eveniment petrecut în 1966. BMW 2002, cu care Dieter Quester a cucerit Campionatul European de turisme în 1968 şi 1969, a reprezentat prima utilizare a unui motor cu turbocompresor şi, în perioada 1973-1979, alte şase titluri în Campionatul European de turisme au fost câştigate datorită modelului BMW 3.0 CSL. Nume mari ale Formulei 1, precum Chris Amon, Ronnie Peterson şi Niki Lauda, au pilotat modele BMW în competiţiile de turisme. La comenzile unui BMW 320 înscris de Schnitzer Team, Harald Ertl a câştigat campionatul de viteză pe circuit al Germaniei din 1978. În 1984, impresionantul BMW 635 CSi Coupé a triumfat în campionatul nou înfiinţat - Deutsche Tourenwagen Meisterschaft -, cu Volker Strycek ca laureat. Aceeaşi maşină a fost şi forţa dominantă din Campionatul European de turisme. După victorii individuale obţinute în 1985, pilotul italian Roberto Ravaglia a cucerit titlul european în 1986.

1987 avea să fie anul în care pe grilă avea să apară succesorul mult mai suplu al modelului Seria 6 Coupé: BMW M3 era o maşină croită parcă pentru pilotaj, cu un motor cu patru cilindri, având capacitatea de 2,5 litri şi dezvoltând 355 CP. În primul său sezon pe circuit, BMW a reuşit să câştige titlul în Campionatul Mondial (Ravaglia), în Campionatul European (Winni Vogt) şi alte opt titluri. M3 şi-a câştigat statutul de legendă, iar în 1989 l-a ajutat pe Ravaglia să obţină un al treilea titlu DTM pentru BMW. La finalul sezonului 1992, piloţii BMW M3 reuşiseră peste 1.500 de victorii individuale - 40 dintre acestea au fost în DTM - şi peste 50 de titluri internaţionale.

Superturismele - starurile anilor '90. După introducerea unei noi categorii de turisme derivate din producţia de serie - iniţial cunoscută drept Clasa 2 sau clasa 2.0 litri, ulterior Super Touring Cars (superturisme) sau prescurtat STC -, BMW a reuşit să construiască un nou superlativ al turismelor: BMW 320i. Din 1993 până în 1998, BMW 320i a câştigat 29 de titluri naţionale de pe mapamond, inclusiv trei în Germania.

Relansarea Campionatului European de turisme. După o pauză de 13 ani, FIA a decis organizarea Campionatului European cu începere din 2001. BMW a urmărit dezvoltarea cu maxim interes şi şi-a pus amprenta asupra campionatului. În 2001, Peter Kox (Olanda) a câştigat imediat a 21-a ediţie a Campionatului European de turisme (ETCC), pilotând BMW 320i înscris de Ravaglia Motorsport. Cu începere din 2002, European Touring Car Championship a fost o prezenţă constantă în programul competiţional al mărcii BMW. În 2003, BMW a reuşit ca la penultima cursă a stagiunii să-şi asigure câştigarea titlului constructorilor. În bătălia pentru coroana piloţilor, Jörg Müller a trebuit să se recunoască învins la o diferenţă de numai un punct. BMW a câştigat din nou laurii constructorilor înainte de încheierea sezonului 2004. De această dată, titlul piloţilor a fost cucerit de un pilot BMW, în persoana lui Andy Priaulx (Marea Britanie), astfel că totalul titlurilor europene câştigate de BMW în competiţiile de turisme a ajuns la un total de 24.

BMW, campioană mondială a turismelor în 2005, 2006 şi 2007. Sezonul 2005 a fost sinonim cu renaşterea Campionatului Mondial de turisme pentru prima dată din 1987. World Touring Car Championship (WTCC) a fost lansat ca înlocuitor al ETCC. În 2005, 2006 şi 2007, Andy Priaulx - pilot al BMW Team UK/RBM - a cucerit titlul mondial, pilotând un model BMW 320i în 2005 şi noul BMW 320si WTCC în 2006 şi 2007. Datorită performanţelor foarte bune ale celorlalte echipe naţionale, BMW a cucerit titlul mondial al constructorilor în fiecare dintre cei trei ani. BMW a încheiat stagiunea 2008 din WTCC fără vreo victorie - o premieră. 2010 a fost ultimul an în care BMW s-a aliniat la startul WTCC cu o echipă oficială. Cu începere din 2011, echipele de client BMW au reprezentat marca, folosind modelul BMW 320 TC, o dezvoltare a galonatului BMW 320si WTCC. Modelul 320 TC este propulsat de un motor turbo de 1,6 litri, cu injecţie directă.

Maratonistul - Nürburgring, Spa şi Le Mans. BMW este de departe cea mai de succes marcă în istoria cursei de 24 de ore de la Nürburgring, desfăşurată pe Nordschleife. În 1970, când a fost înfiinţată competiţia, Hans-Joachim Stuck făcea parte din echipa învingătoare, aşa cum s-a întâmplat şi în 1998 când BMW a realizat o nouă premieră prin victoria cu o maşină diesel. Şi în 2004, Stuck s-a aflat la comenzile M3 GTR cu care BMW a reuşit cea de-a 17-a victorie în clasamentul general al cursei de pe "Infernul Verde". În 2005, BMW Motorsport a câştigat din nou, cu a doua dublă consecutivă, prima dată când s-a realizat această performanţă. În 2010, Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen şi Pedro Lamy au reuşit succesul cu numărul 19, cu BMW M3 GT.

În întrecerea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, turismele BMW au reuşit să obţină 21 de victorii până la finalul sezonului 1998. La 13 iunie 1999, BMW a obţinut prima victorie în clasamentul general al cursei de 24 de ore de la Le Mans, învingând unul dintre cele mai puternice platouri de concurs din întreaga istorie a clasicei de anduranţă. După ce modelul sport McLaren F1 GTR, propulsat de un motor BMW V12, a câştigat cursa în 1995, 1999 a însemnat prima victorie a unui prototip cu cockpit deschis cu o evoluţie a acelui propulsor. Tripleta aflată la comenzile BMW V12 LMR - Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini şi Yannick Dalmas - a parcurs 366 de tururi ale circuitului cu o lungime de 13,6 kilometri. În 2010, BMW a revenit la Le Mans cu BMW M3 GT şi a încântat fanii cu versiunea Art Car, al cărui design a fost realizat de artistul american Jeff Koons.

Maşini sport - în Europa şi pretutindeni. Ceea ce a început la mijlocul anilor '90 cu McLaren F1 GTR şi motorul BMW cu 12 cilindri a continuat în 1999 cu BMW V12 LMR. În timp ce campionatul FIA GT a fost scena pe care a putut fi urmărită evoluţia echipei oficiale care a utilizat modelul cu cockpit închis (a terminat pe locul al doilea în 1997), American Le Mans Series (ALMS) a devenit terenul de joacă pentru BMW V12 LMR. Cu un motor V12 de 580 Cp ce fusese îmbunătăţit, prototipul a înregistrat şase victorii în ALMS în 1999 şi 2000. În 2001, BMW a făcut trecerea de la categoria prototipurilor la cea a modelelor GT din ALMS. Sub conducerea lui Charly Lamm, puternicul BMW M3 GTR a dominat ierarhiile sub toate aspectele. Jörg Müller a câştigat titlul piloţilor, BMW Motorsport a triumfat în clasamentul echipelor, iar BMW a cucerit laurii în competiţia constructorilor pe cea mai importantă piaţă de export a companiei.

În 2009, BMW a revenit în American Le Mans Series: echipa desemnată să transforme acest comeback într-un succes a fost BMW Team Rahal, condusă de Bobby Rahal. Maşina a fost nou-dezvoltatul BMW M3 GT. După un an de ucenicie, Team RLL a câştigat titlul la echipe şi la constructori în categoria GT din 2010. Hat-trickul - realizat ultima oară în 2001 - a urmat în 2011: Dirk Müller şi Joey Hand a triumfat la piloţi, în timp ce BMW a încheiat sezonul pe primul loc în competiţia echipelor şi în cea a constructorilor.

Înapoi în viitor. BMW Motorsport revine în DTM.
După o pauză de aproape 20 de ani, BMW revine în DTM unde se va confrunta cu o nouă provocare şi înscrie trei echipe şi şase maşini BMW M3 DTM. Cea mai recentă implicare oficială a companiei în acest campionat a fost între 1984 şi 1992, interval în care şi-a pus amprenta prin cele 49 de victorii, 30 pole position şi trei titluri ale piloţilor.

Prima cursă din istoria DTM a fost câştigată de un pilot BMW: Harald Grohs, la comenzile unui BMW 635 CSi. La finalul sezonului, Volker Strycek a reuşit să-şi asigure titlul, pilotând o maşină identică. Când a intrat în scenă BMW M3, modelul a dominat imediat competiţia şi i-a ajutat pe Eric van de Poele (1987) şi Roberto Ravaglia (1989) să se impună în clasamentul piloţilor. Din 2012, BMW doreşte să adauge noi capitole la această poveste, deopotrivă impresionantă şi de succes. "Toţi cei din echipă sunt încrezători în privinţa primului nostru sezon din noua eră DTM", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquandt. "Nu mai trebuie spus că BMW a lăsat în urmă o lungă tradiţie în DTM. Cu toate acestea, succesul anilor trecuţi nu mai valorează nimic în prezent - în special dacă ţinem cont de concurenţa acerbă. În ciuda acestui fapt, cu modelul BMW M3 DTM nou dezvoltat, trei echipe puternice şi şase piloţi rapizi, sperăm să producem numeroase puncte de atracţie în anul revenirii. Vom fi pregătiţi şi vom aştepta să obţinem rezultate notabile atunci când vom avea ocazia. Desigur, ştim că adversarii au mult mai multă experienţă în DTM. Din acest punct de vedere, vrem să recuperăm diferenţa cât mai rapid posibil."

Ca şi în trecut, BMW Team Schnitzer va fi implicată în proiect, tot sub conducerea directorului Charly Lamm. Bruno Spengler şi Dirk Werner vor concura în cele două maşini ale echipei din Freilassing. Andy Priaulx, triplu campion mondial de turisme, şi Augusto Farfus vor reprezenta BMW Team RBM, în timp ce deţinătorul titlului în DTM, Martin Tomczyk, va concura, împreună cu Joey Hand, la nou-formata BMW Team RMG.

Cei şase piloţi vor avea un aliat de nădejde în BMW M3 DTM. Maşina a fost dezvoltată de la zero de BMW Motorsport şi, atunci când va rula pe circuite în 2012, va călca pe urmele legendarului M3 din prima generaţie. După debutul pe circuit din iulie 2011, BMW M3 DTM a parcurs mii de kilometri în teste înainte de a fi omologat de Deutscher Motor Sport Bund (DMSB) la 1 martie. Maşina este propulsată de motorul BMW P66. Echipat cu restrictoarele de aer specificate în regulament, propulsorul V8 poate dezvolta aproximativ 480 CP.

BMW în DTM: nouă sezoane, 54 de victorii
BMW Motorsport a încununat un sezon de revenire în DTM, demn de orice carte de istorie, cu titlul piloţilor câştigat de Bruno Spengler (Canada), cel al echipelor obţinut de BMW Team Schnitzer şi supremaţia BMW în ierarhia constructorilor. Aruncăm o privire retrospectivă asupra momentelor importante reuşite din 1984 - de la prima victorie cu BMW 635 Csi, obţinută în chiar prima cursă din istoria DTM, până la extraordinara finală a sezonului 2012 şi spectaculosul hat-trick de titluri.


1984
Istoria DTM a început cu prima cursă de la Zolder (Belgia), la 11 martie 1984. BMW a sărbătorit victoria, precum şi ocuparea primelor patru locuri, Harald Grohs (Germania) trecând linia de sosire primul cu BMW 635 CSi. Volker Strycek (DE), pilotul Team Gubin, a fost cel care a terminat pe locul al cincilea în finala de la Nürburgring, suficient pentru a asigura primul titlu pentru BMW.
1985
În cel de-al doilea sezon DTM, Harald Grohs a încheiat pe locul al treilea în clasamentul piloţilor, fiind cel mai bine clasat pilot BMW. El a câştigat încă o dată cu modelul BMW 635 CSi la Zolder, în timp ce Winfried Vogt (Germania) a triumfat la Mainz-Finthen (Germania), cu BMW 323i.
1986
Atât Kurt König (Germania), cât şi Volker Strycek au terminat sezonul în Top 5 al clasamentului piloţilor, ambii cu un model BMW 635 CSi. În plus, König a reuşit şi singura victorie BMW din acel an - Grenzland Preis de la Zolder.
1987
BMW M3 îşi face debutul în DTM - şi imediat a fost maşina de referinţă. Harald Grohs, Marc Hessel (Germania), Olaf Manthey (Germania) şi Fabien Giroix (Franţa) au obţinut un total de cinci victorii. Cu toate acestea, titlul i-a revenit fostului pilot BMW Junior, Eric van de Poele (Belgia), în ciuda faptului că a fost doar al zecelea în finala de la Salzburgring (Austria) din cauza unei pene.
1988
Markus Oestreich (Germania), cu BMW M3, a fost implicat în disputa pentru titlu până la finalul sezonului 1988. După ultima dintre cele 24 de manşe, el a ocupat locul al patrulea în ierarhia finală.
1989
Roberto Ravaglia (Italia) a început sezonul cu două victorii la Zolder - şi a terminat pe primul loc şi după finala de la Hockenheim. BMW M Team Schnitzer şi directorul Charly Lamm (Germania) s-au bucurat de un debut de sezon aproape perfect în DTM. Alături de Ravaglia (trei victorii), Steve Soper (Marea Britanie, două succese) şi Johnny Cecotto (Venezuela) au fost şi ei învingători cu BMW M3.
1990
BMW, Audi şi Mercedes au oferit o dispută excepţională în trei pentru titlu - la fel ca în sezonul 2012. BMW a obţinut victoria în opt din cele 22 de manşe. Cu toate acestea, Johnny Cecotto a ratat de puţin un al patrulea titlu, dar a încheiat pe locul al doilea.
1991
Clasat al patrulea, Johnny Cecotto a fost şi de această dată cel mai bine clasat pilot BMW la finalul anului. Venezueleanul a câştigat trei curse, în timp ce un alt pilot BMW, Steve Soper, a fost de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Joachim Winkelhock (Germania) s-a alăturat şi el listei de învingători, prin reuşita de la Wunstorf (Germania).
1992
BMW s-a înscris pentru ultima dată cu o echipă oficială în DTM: şi de această dată, Johnny Cecotto a terminat pe locul al patrulea în clasamentul piloţilor, fiind cel mai bine poziţionat dintre reprezentanţii BMW. Roberto Ravaglia a oferit un moment de magie în finala sezonului de la Hockenheim, la 11 octombrie 1992: el a reuşit două victorii la ultima apariţie oficială a modelului BMW M3 în DTM.
2012
BMW a revenit în DTM după aproape 20 de ani şi a participat cu trei echipe şi şase piloţi. Printre grupări se numără şi acum BMW Team Schnitzer, iar istoria a dat impresia că se repetă încă o dată. Ca şi în 1989, când Charly Lamm şi echipa lui au debutat în DTM, gruparea din Freilassing a fost punctul de referinţă. Bruno Spengler (Canada) a câştigat patru etape, iar Augusto Farfus (Brazilia) a adus un alt succes pentru BMW. Împreună, BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM şi BMW Team RMG au totalizat 12 clasări pe podium de-a lungul sezonului de revenire. Într-o finală pasionantă la Hockenheim, Spengler a recuperat un deficit de trei puncte şi a terminat cu un avans de patru lungimi faţă de rivalul de la Mercedes, Gary Paffett (Marea Britanie). Canadianul, care a încheiat stagiunea cu un total de 149 de puncte, a devenit al patrulea campion BMW din istoria DTM, predecesorii săi fiind Volker Strycek, Eric van de Poele şi Roberto Ravaglia. Alte zece puncte au fost aduse de Dirk Werner (Germania), astfel că BMW Team Schnitzer a obţinut titlul în competiţia echipelor. Cireaşa de pe tort a fost primul loc obţinut de BMW în clasamentul constructorilor.

Sursa: BMW Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii