In Campionatul European de Raliuri FIA nu este timp pentru odihna. La mai putin de o luna dupa Geko Ypres Rally, din Belgia, ultima etapa din prima jumatate a sezonului, lupta pentru glorie continua la Raliul Sibiului, programat in perioada 25-27 iulie.

Raliului Sibiului
In Campionatul European de Raliuri FIA nu este timp pentru odihna. La mai putin de o luna dupa Geko Ypres Rally, din Belgia, ultima etapa din prima jumatate a sezonului, lupta pentru glorie continua la Raliul Sibiului, programat in perioada 25-27 iulie.

Etapa noua in calendarul Campionatului European de Raliuri (ERC) in 2013, Raliul Sibiului este un raliu spectaculos cu un traseu mixt de macadam si asfalt si cu probe speciale programate pe noapte. Si pentru a confirma popularitatea acestei etape, liderul clasamentului general si alti piloti de top din ERC au confirmat prezenta in prima etapa din cea de-a doua jumatate a sezonului 2013.

Gazda, un oras plin de istorie
Orasul Sibiu, amplasat in centrul tarii, respira istorie si cultura. Prima mentiune documentara a orasului a fost facuta pe 20 decembrie 1191 cu mentiunea Cibinium, iar in 2007 a fost desemnat Capitala Culturala Europeana. Parcul de service este unul dintre cele mai pitoresti in lumea internationala a raliurilor, fiind amplasat chiar in Piata Mare din Sibiu si inconjurat de cladirile istorice ale orasului, inclusiv Palatul Brukenthal.

Campioni si piloti de top prezenti pe lista de start
Pe lista de start a Raliului Sibiului figureza o serie de campioni nationali si castigatori ai unor evenimente de top la nivel mondial. Jan Kopecký, liderul din Campionatul European de Raliuri si campionul en-titre din Cehia va lua startul pentru echipa de uzina ŠKODA cu modelul Fabia Super 2000. Printre adversarii sai se numara Bryan Bouffier, multiplu campion al Poloniei si campion al Frantei, dar si François Delecour, vicecampion mondial si campion al Romaniei. La fel ca Bouffier, Delecour va concura cu un Peugeot 207 S2000. Jean-Michel Raoux, campionul din IRC la doua roti motrice, va lua startul tot cu un Peugeot, in timp ce Lin Yuan-Hu, campionul din Taiwan, va concura pe o masina Dacia Logan.

Printre pilotii din Campionatul National de Raliuri Dunlop care au castigat la Sibiu se numara Marco Tempestini, care va concura cu Skoda Fabia S2000, dar si Gergo Szabo si Bogdan Marisca, care se vor bate pentru victorie in ERC Production Cup alaturi de dublul campion mondial japonzeul Toshi Arai, care va pilota un model Impreza R4 STI, si Vitaliy Pushkar, castigatorul clasei de anul trecut in IRC, cu un Mitsubishi Lancer Evolution X.

Lupta pentru suprematie incepe in calificari
Competitia incepe inca de joi, 25 iulie ora 10:00, cand sunt programate calificarile pe circuitul de rally croos. Dupa antrenamentele libere programate de la ora 08:00, pilotii prioritari vor parcurge in sens invers traseul de 3,42 kilometri in incercarea de a stabili cel mai bun timp. Cel mai rapid pilot isi poate alege primul pozitia de start pentru prima zi, urmand ca ceilalti sa-si aleaga pozitia in functie de locul ocupat in calificari. Pozitia la start poate fi cruciala pe macadam, mai ales daca nu ploua, tinand cont ca suprafata se curata. Insa, la Sibiu, trebuie luat in considerare si praful.


Spectacol pe noapte la Sibiu 
Anul acesta vor fi programate doua speciale pe noapte – Paltinis si Santa – care se vor desfasura vineri seara. In prima zi sunt programate 7 probe speciale cu o lungime totala de 95,84 kilometri. Prima proba pe noapte, speciala Paltinis, are 9 kilometri pe asfalt, iar pilotii vor ataca cu pneuri si setari de macadam. Sambata sunt programate celelalte sapte probe speciale, dintre care una, Sadu, complet pe asfalt si care va fi parcursa de doua ori. Tot sambata este programata si celebra speciala Gatu Berbecului (30 km), cea mai lunga a raliului, care va fi parcursa tot de doua ori.

Doua candidate la victoria in ERC Ladies’ Trophy
Ekaterina Stratieva si Molly Taylor, ocupantele primelor doua locuri in clasamentul ERC Ladies’ Trophy, se vor lupta si la Sibiu pentru puncte. Daca australianca Molly Taylor concureaza in premiera pe macadamul sibian, Ekaterina Stratieva are avantajul ca a mai participat la acest raliu in trecut. Stratieva a recunoscut ca macadamul nu este suprafata ei preferata, dar ca va face tot posibilul sa obtina un rezultat bun la Sibiu.

In ERC conteaza si echipele
Echipa GPD Mit Metal Racing Team va incerca sa adune cat mai multe puncte cu Antonín Tlusťák si Jaroslav Orsák. Napoca Rally Academy are cinci piloti care puncteaza in ERC Production Cup, iar cei mai bine clasati doi piloti sunt eligibili sa adune puncte la echipe. Zoltán Bessenyey, liderul la doua roti motrice in ERC cu Honda, spera sa aduca puncte importante pentru echipa Eurosol Racing Team Ungaria la aceasta categorie.

Eroii locali sunt pregatiti sa impresioneze
Raliul Sibiului este etapa a saptea din Campionatul European de Raliuri, dar in acelasi timp si etapa in Campionatul National de Raliuri Dunlop. Printre pilotii locali care vor incerca sa se impuna in se numara Valentin Porcisteanu, Bogdan Marisca, Dan Gartofan sau Edwin Keleti, iar la clasa modelelor cu tractiune pe doua roti Alex Filip, Sebastian Barbu si Adrian Raspopa sunt pregatiti si ei sa castige.

Q&A: MARCO TEMPESTINI
Pilotul echipei Napoca Rally Academy concureaza in fata proprilor suporteri

Cum te-ai pregatit  pentru Raliul Sibiului?
„Am luat parte la Raliul San Marino weekend-ul trecut, care are unele probe spectaculoase similare cu ale etapei de la Sibiu si, de asemenea, unele sectiuni pe asfalt, asa ca a fost un test bun. Din pacate, ŠKODA cu care merg în mod normal în campionatul national nu a fost disponibila, asa ca am concurat cu o Fiesta S2000, o masina destul de diferita, dar totusi Super 2000, asa ca sper ca va fi util pentru Sibiu. De asemenea, am pus accent pe pregatirea noastra fizica deoarece raliul nu este solicitant doar pentru masini, ci si pentru echipaje. Ultimul lucru pe care il vom face va fi sa ne rugam sa nu avem pene si probleme mecanice in timpul raliului."

In ERC mergi de obicei cu Subaru Impreza. De ce ai trecut pe Skoda Fabia acum? 
“Pentru ca Raliul Sibiului nu este doar etapa in ERC ci si cea mai importanta din campionatul national cu coeficient 2. Acest lucru nu conteaza doar pentru mine ci si pentru echipa Napoca Rally Academy. Ne luptam pentru puncte cu ESD (echipa lui François Delecour) si  BCR Leasing (echipa lui Valentin Porcisteanu si Edwin Keleti) si in joc este titlul la echipe. Am fost campioni in 2011, vicecampioni in 2012 si vrem sa revenim pe primul loc in 2013. Eu merg cu ŠKODA in competitia din Romania si am decis sa fac la fel si la Sibiu pentru ca aici ne putem baza pe Simone Tempestini si Bogdan Marisca sa adune puncte pentru echipa in ERC Production Cup.

Mai avem si cativa prieteni care concureaza sub culorile NRA la Sibiu, italianul Andrea Smiderle si romanii Adrian Dragan si Horatiu Savu.”

Tu ai castigat aici la Sibiu. Care este secretul succesului?
„Pana anul trecut a fost un amestec intre noroc si capacitatea de a merge tare pe portiunile foarte dure. Sa faci pana la Sibiu era ceva normal. De doua ori am fost foarte rapid, dar am abandonat in timp ce ma luptam pentru victorie. In 2011 am castigat datorita problemelor celorlalti. Asta a fost insa in trecut. Sunt foarte curios sa vad cum arata acum probele dupa lucrarile de reabilitare facute cu ajutorul autoritatilor locale. Specialele sunt acum mai bune si poate ne schimbam strategia si vom merge la maximum acum.”

Care sunt provocarile de a merge pe asfalt cu pneuri si setari de macadam? 
„Este o intrebare interesanta. Pe asfalt, cu setari si pneuri de macadam, trebuie sa lasi masina sa „pluteasca” pentru a atinge cea mai mare viteza posibila. Si trasele sunt diferite fata de cele pe care le-ai avea in mod normal pe asfalt. Pneurile de macadam se uzeaza foarte rapid pe asfalt. Tinand cont de regulament, care ne limiteaza la 24 de pneuri, si cu un procentaj atat de mare de asfalt, sunt sigur ca gestionarea si alegerea pneurilor vor conta mult in ceea ce priveste rezultatul.”

Napoca Rally Academy a fost o echipa foarte activa in ERC anul acesta. Cat esti de multumit cu performantele echipei si care sunt planurile pentru restul sezonului? 
„Sunt foarte multumit. Obiectivul nostru este sa castigam tilul la echipe in ERC Production Cup, titlul in Romania si titlul in ERC Ladies’ Trophy cu Ekaterina Stratieva si suntem in grafic sa ne atingem aceste obiective. Trebuie ca in a doua jumatate de sezon sa fim la fel de buni, sau chiar mai buni, ca in prima parte si ne vom atinge aceste obiective. Napoca Rally Academy se ocupa de antrenamentul si pregatirea unor piloti tineri si sunt multumit de evolutia pilotilor Simone Tempestini si Florin Tincescu, doi piloti foarte tineri (19 si 20 ani), pe care vrem sa-i vedem in viitor in topul clasamentelor din Europa.”

CINCI LUCRURI INTERESANTE (PENTRU STRAINI)
*Cu un procentaj de 80% macadam si 20% asfalt, Raliul Sibiului este singurul raliu mixt adevara din Campionatul European de Raliuri.
*Pana in 1941 maoritatea populatiei era de etnie Germana, in prezent acest procentaj fiind de sub 2%.
*Tocanita, o tocana de carne asezonata cu ceapa, sarmale, frunze de varza umplute cu un amestec de carne tocata, orez si condimente, si mititei, mici, un fel de carnati facuti la gratar fara piele, sunt printre cele mai populare feluri de mancare din Romania.
*Transilvania este celebra si datorita lui Dracula, iar castelul fictiv din cartea lui Bram Stoker este amplasat la 143 kilometri de Sibiu.
*O alta atractie majora este Transfagarasanul unul din cele mai spectaculoase drumuri din lume conform spuselor lui Jeremy Clarkson, prezentatorul emsiunii de televiziune BBC Top Gear.

INFORMATII IMPORTANTE
Parada masinilor: ora 20:00, joi 25 iulie, Piata Mare Sibiu
Start festiv: ora 20:30, joi 25 iulie, Piata Mica, Sibiu
Sosire: ora 19:00, sambata 27 iulie, Piata Mica, Sibiu
Cartier general: Piata Mica, Sibiu
Parc de service: Piata Mare, Sibiu

Cifre si statistici: 
Echipaje inscrise: 69
Prezente in calendarul ERC: Niciuna
Probe speciale: 14
Lungime probe specale: 216.34 km (95,84 km in prima zi, 120,5 km ziua a doua)
Probe de legatura: 323,51 km
Total: 539,85 km
Suprafata: macadam (aproximativ 80%), asfalt (aproximativ 20%)


Sursa: Berti Panaiot, National Communication Manager
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii