Exact în urmă cu 30 de ani, la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), debuta primul motor diesel BMW. Încă de la început acesta impunea un nou etalon în ceea ce privește sportivitatea și nivelul de performanțe.

BMW 524td
Exact în urmă cu 30 de ani, la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA), debuta primul motor diesel BMW. Încă de la început acesta impunea un nou etalon în ceea ce privește sportivitatea și nivelul de performanțe. Din 1983 și până în prezent BMW a venit constant cu inovații importante și a impus motorul diesel ca o variantă economică și deosebit de performantă. Cu versiuni precum M550d xDrive, 750d xDrive sau 335d xDrive, BMW își păstrează titlul de producător al celor mai sportive și performante propulsoare diesel.

Un motor diesel într-un BMW? La începutul anilor '80, această combinaţie era aproape de neconceput pentru mulţi fani ai mărcii. Motoarele diesel, aşa cum erau în acea perioadă, erau privite ca fiind gălăgioase şi lipsite de spirit sportiv. Totuşi, nivelul ridicat de eficienţă şi consumul redus de combustibil făceau ca acest tip de motor să fie unul apreciat. Pe fondul crizei petrolului, BMW dezvoltase încă din 1975 un plan de a lansa propulsoare diesel, dar care avea să ajungă în producţie abia trei ani mai târziu. Încă de la început a fost clar că un motor BMW diesel ar trebui să dispună de câteva calităţi foarte speciale. Provocarea a fost combinarea economiei de combustibil şi a duratei lungi de viaţă cu performanţele ridicate, dezvoltarea instantanee a puterii şi calitatea optimizată a transmisiei. Încă de la început inginerii BMW au optat pentru un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu sistem vortex al camerelor de ardere şi turbocompresor. Prima dată acest motor a echipat BMW Seria 5 Sedan. În primăvara anului 1983 rezultatul a fost prezentat presei şi publicului la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA). BMW 524td a fost primul model diesel construit de marcă şi era cel mai puternic automobil de acest gen din lume. Maşina a devenit o deschizătoare de drumuri pentru o formă nouă şi foarte eficientă a plăcerii condusului.

Cu exact 90 de ani în urmă, inginerul german Rudolf Diesel a pornit primul prototip al "motorului termic cu aprindere sub presiune", pe care îl considera ideal. Principiul pe care se baza acest motor implica încălzirea aerului în camera de combustie la presiune ridicată. Trebuia obținută o temperatură unde combustibilul injectat se aprindea instantaneu, dar acest lucru era posibil iniţial doar ca teorie. Aplicarea practică a teoriei necesita resurse majore, dar pe care Rudolf Diesel era dispus să le investească. Efortul său a fost recompensat când revoluţionarul propulsor a fost gata pentru producţie. Prima uzină de motoare diesel şi-a început activitatea în 1898. Propulsorul diesel a reuşit să-şi creeze un traseu de succes în lumea întreagă, fiind folosit la vapoare, locomotive şi camioane.

Lansat în Steyr: noul propulsor este produs la o uzină nouă.
Totuşi, utilizarea acestui gen de motor pentru a propulsa un BMW a fost un drum lung. După ce s-a luat decizia de a dezvolta un motor diesel, constructorul auto german a pus bazele unei companii joint-venture cu firma austriacă Steyr-Daimler-Puch-AG pentru dezvoltarea, producţia şi vânzarea propulsoarelor diesel. În 1979, o uzină comună de motoare a fost deschisă în Steyr (Austria). Chiar dacă această colaborare s-a încheiat după numai trei ani, iar BMW a cumpărat acţiunile deţinute de partenerul său, producţia de motoare pe benzină şi diesel pentru BMW Seria 5 a fost realizată pe o linie de producţie comună, localizată la Steyr, din 1983.

Propulsorul pentru BMW 524td a fost conceput de inginerii BMW de dezvoltare a motoarelor din München pe baza unei versiuni pe benzină, cu şase cilindri dispuşi în linie. Particularităţile comune au fost restrânse la structura de bază, principiul furnizării uleiului şi sincronizarea supapei din chiulasă cu un ax cu came acţionat de o curea dinţată. Toate celelalte detalii au fost realizate de la zero în dorinţa de a îndeplini cerinţele speciale ale principiului de funcționarea al unui diesel şi obiectivele de dezvoltare pentru primul motor BMW de acest gen. Sarcina termică şi presiune ridicată de combustie, cu un raport de compresie 22:1, au fost factorii principali care au fost luaţi în calcul. Carterul de fontă a fost echipat cu un sistem de răcire bazat pe principiul fluxului longitudinal, cu compartimente de apă dispuse între cilindri şi un capac special capabil să reziste forţelor mari la care sunt supuse şuruburile chiulasei. Arborele cotit forjat a generat o cursă mai lungă şi a fost produs dintr-un oţel de înaltă calitate. Construcţia şi proprietăţile materiale ale pistoanelor, bielelor şi lagărelor arborelui cotit au fost şi ele modificate pentru a putea garanta fiabilitatea chiar şi la sarcină maximă şi la operare continuă. Alimentarea cu ulei a fost asigurată de o pompă de ulei cu elice.

Dezvoltarea avansată a sistemului de combustie cu camere turbionare - realizat special pentru BMW - a avut o contribuţie semnificativă la îmbunătăţirea performanţelor, dar şi la reducerea consumului şi a poluării fonice. Motorul de la BMW 524td a fost echipat şi cu Instant Start System (sistem de pornire instantanee) care a redus semnificativ timpii de preîncălzire specifici propulsoarelor diesel.

Dezvoltare instantanee a puterii şi raport mare putere-capacitate datorită supraalimentării.
Inginerii de dezvoltare au decis încă de la început să utilizeze un turbocompresor pentru că sportivitatea şi calităţile de condus specifice mărcii erau printre obiectivele stabilite, alături de un nivel bun al consumului şi emisiilor. Designul motorului cu şase cilindri dispuşi în linie a fost utilizat pentru optimizarea eficienţei. Gazele de evacuare de la fiecare grup de trei cilindri au fost reunite şi dirijate separat spre elicea turbinei. Rezultatul a fost un comportament foarte dinamic și un răspuns excelent. Turbocompresorul utilizat la primul motor BMW diesel devenea performant încă de la 1500 rpm, presiunea maximă de supraalimentare - 0,8 bar - era disponibilă la 2200 rpm, în timp ce cuplul maxim de 210 Nm era livrat la 2400 rpm. Acest design a permis utilizarea cuplului ridicat pentru un condus liniar fără schimbări continue ale vitezelor. De asemenea a permis atingerea unor viteze ridicate pe fondul unei consum redus, dar şi rularea la sarcină parţială.

Puterea maximă de 85 kW/115 CP era obţinută la o capacitate de 2.443 cmc. Puterea per litru de combustibil rezultată - 34,8 kW/47,3 CP – a însemnat o valoare "care anterior era privite ca fiind imposibilă pentru un motor diesel", conform anunţului făcut de BMW cu ocazia premierei mondiale ce a avut loc la Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. BMW a continuat să spună că aceste valori transformau BMW 524td în "cel mai rapid diesel de serie din lume". Pentru sprintul de la 0 la 100 km/h erau suficiente 12,9 secunde, iar viteza maximă de 180 km/h era mai mult decât impresionantă pentru un automobil diesel din acea perioadă. Presa a lăudat "energia revigorantă" şi "dezvoltarea continuă a puterii" demonstrată de motorul supraalimentat cu şase cilindri. Revista "auto, motor und sport" a evidenţiat şi proprietăţile acustice deosebite: "Când motorul diesel este pornit, cu greu poate fi deosebit de unul pe benzină, propulsorul turbo toarce uşor de-a lungul drumului, deopotrivă silenţios şi fără vibraţii". Datele de consum erau mai mult decât impresionante: 7,1 l/100 km conform standardelor ECE de la acea vreme.

Cu premiera de succes în segmentul diesel, BMW a reuşit să îndeplinească aşteptările mari ale clienţilor de pretutindeni. Imediat după începerea producţiei la Steyr, grupul american Ford a încheiat un acord cu BMW pentru furnizarea de motoare diesel. Era propulsoarelor eficiente şi cu caracteristici sportive părea să fi început şi în SUA. Ford şi-a echipat "nava-amiral" Lincoln Continental cu motor diesel sportiv din Germania, dar piaţa americană a continuat să fie atrasă de propulsoarele pe benzină. În Europa, dezvoltarea urma însă un alt drum. Între 1973 şi 1982, proporţia modelelor diesel care străbăteau drumurile din Germania de Vest a crescut de la 4% la 15%. În Franţa, Belgia şi Italia, piaţa motoarelor diesel a crescut şi mai mult. Iar BMW a continuat să se plaseze printre constructorii care au avut o influenţă importantă asupra expansiunii diesel. Încă din 1986, aproape fiecare al treilea BMW Seria 5 nou ce era înmatriculat în Germania avea motor diesel - în decurs de numai patru ani, BMW 524td a devenit cel mai popular model al gamei.

Un consum și mai eficient: versiunea aspirată a motorului - şi pentru BMW Seria 3.
BMW 524td a fost un reper important pentru marcă și pentru istoria propulsoarelor diesel. Răspunsul pozitiv al pieții a reprezentat dovada clară a faptului că motorul diesel va juca un rol important pentru BMW pe termen lung şi că importanţa lui va continua să crească. În consecinţă, alături de uzină, BMW a pus bazele unui centru de dezvoltare a motoarelor diesel la noua locaţie din Steyr. Prima versiune BMW Seria 3 diesel a fost prezentată în 1985 cu obiectivul de a extinde gama de modele. Pentru BMW 324d inginerii au dezvoltat o versiune aspirată a motorului cu şase cilindri dispuşi în linie. Acesta producea 63 kW/86 CP şi furniza un cuplu maxim de 152 Nm. Propulsorul a impresionat prin funcţionarea liniară şi nivelul redus de emisii de zgomot, în ambele privinţe respectând imaginea sportivă a mărcii. Motorul a echipat varianta sedan, care accelera (0-100 km/h) în 16,1 secunde şi oferea un consum mulţumitor de 6,9 l/100 km conform standardului ECE "Euromix".

Adaptat masiv pentru eficienţă a consumului, varianta de motor a fost disponibil în scurt timp şi pentru BMW Seria 5. Lansarea BMW 524d a avut loc la Salonul Auto de la Geneva din 1986, iar modelul a avut succes în special pe piețele din Franţa şi Italia. Ca răspuns la interesul tot mai mare pentru versiunile pe motorină, pentru BMW Seria 3 era disponibil din 1987 și propulsorul turbodiesel. Gama de modele cu motorizări diesel cuprindea acum BMW 524td şi BMW 524d, precum şi BMW 324td şi BMW 324d - obiectivul era atragerea clienţilor prin forma foarte eficientă a plăcerii condusului.

Inovaţii BMW pentru reducerea constantă a emisiilor: Digital Diesel Electronics şi convertor catalitic.
Încă de la început BMW a avut rolul de pionier şi în ceea ce priveşte reducerea emisiilor specifice propulsoarelor pe motorină. Cu începere din 1989, modelele BMW 524td şi BMW 324td au fost echipate cu convertor catalitic diesel. Digital Diesel Electronics (DDE) crea premisele pentru o post-tratare eficientă a gazelor de eşapament cu un convertor catalitic. Primul control electronic din lume al unui motor diesel a fost responsabil pentru gestionarea şi monitorizarea secvenţei de injecţie şi combustie. Acesta asigura și temperatura necesară pentru controlul catalitic al emisiilor.

DDE a fost prezentat în 1987 pentru următoarea schimbare de model a gamei BMW Seria 5, BMW 524td, şi, în paralel, pentru BMW 324td. Acestea au fost primele motoare diesel echipate cu un sistem echivalent cu cel de gestiune electronică a injecției pentru motoarele pe benzină, iar acest principiu de funcţionare continuă să fie aplicat şi în prezent. Controlul mult mai precis al motorului, comparativ cu sistemele mecanice, a avut impact asupra consumului şi emisiilor, dar a şi îmbunătăţit dezvoltarea puterii şi proprietăţile acustice ale propulsorului.

Unitatea de control DDE procesa datele furnizate de senzori privind poziţia acceleraţiei, viteză, turaţie, acţiuni ale sistemului de frânare, ambreiaj şi aer condiţionat, temperatura aerului, apa de răcire şi combustibil, precum şi presiunea de alimentare cu aer. Două microprocesoare puternice comparau datele înregistrate cu valori nominale predefinite şi calculau ajustările necesare ale variabilelor controlate pentru condiţii ideale de operare - totul în fracţiuni de secundă. Toate acestea au permis coordonarea injecţiei, a volumului de combustibil injectat în fiecare cilindru, a presiunii de încărcate şi a recirculării gazelor de eşapament. Puterea optimă putea fi controlată sigur şi precis cu consum minim şi controlând nivelul de emisii, iar acelaşi lucru era valabil şi pentru volumul injectat de combustibil (cu temperatură controlată) la pornirea motorului. DDE acţiona şi pentru a preveni supraîncălzirea motorului şi asigura un ralanti uniform la turaţii reduse. În gama de funcţii ale acestui sistem revoluţionar se numărau atât diagnosticarea erorilor, cât şi controlul pornirii la rece cu emisii minime. În 1989, motorul aspirat care propulsa BMW 324d a fost şi el echipat cu Digital Diesel Electronics.

1991: noua generaţie diesel, noi valori optime.
La opt ani de la lansarea primului BMW diesel, a doua generaţie a acestei game de motoare a fost prezentată la Salonul Auto de la Frankfurt din 1991. Noul motor cu şase cilindri dispuşi în linie avea un design avansat, cu o multitudine de detalii rafinate. De asemenea, noul propulsor opera după principiul camerei turbionare, în timp ce sincronizarea supapelor era realizată de un ax cu came acţionat de lanţ şi tacheţi. Capul pistoanelor era profilat în formă V. De asemenea, motorul pentru pompa de injecţie şi răcire, respectiv carterul de ulei aveau un design nou. Erau oferite două motorizări cu o capacitate de  2498 centimetri-cubi, ambele echipate cu o nouă versiune a sistemul DDE îmbunătățit şi convertorul catalitic de oxidare. Se schimba și nomenclatorul modelelor: versiunea de bază, care dezvolta 85 kW/115 CP, era disponibilă la BMW 325td, iar BMW 525tds genera 105 kW/143 CP. Acesta stabilea un nou record al de putere raportat la cilindree.

Inovaţiile au avut beneficii asupra curbei de cuplu şi proprietăţilor acustice, precum şi asupra consumului şi emisiilor. Răcirea aerului de alimentare pentru versiunea BMW 525tds a creat o sarcină termică mai mică, o nouă reducere a consumului şi nivel mai mic al oxizilor de azot în gazele de eşapament. Nivelul mediu de consum per 100 kilometri a fost de 7,0 litri la noul BMW Seria 3, respectiv de 7,2 litri la noul BMW Seria 5. Nivelul de poluare a fost semnificativ mai mic decât orice limite europene, în timp ce modelele diesel de la BMW au definit încă o dată standardele plăcerii condusului. Calităţile sportive ale motorului diesel au fost evidenţiate printr-un cuplu maxim de 222 Nm pentru BMW 325td, respectiv de 260 Nm pentru BMW 525tds, alături de valori ale sprintului (0-100 km/h) de 12,0 secunde (BMW 325td), respectiv 11,0 secunde (BMW 525tds). "Cel mai puternic diesel generează un nivel surprinzător de putere chiar şi la turaţii reduse", scria "auto, motor und sport" în raportul de test cu BMW 525tds.

Datorită noilor propulsoare, BMW a avut încă o dată succes în impunerea motorizărilor diesel în piață. Fiecare al şaselea automobil nou care era înmatriculat în Europa avea un propulsor pe motorină. În Franţa procentul motorizărilor diesel creștea la 50%. În 1994 a fost prezentat un motor cu patru cilindri dispuşi în linie care deriva din modelul cu şase cilindri. Cu o capacitate de 1,7 litri şi o putere de 66 kW/90 CP, motorul a echipat BMW 318tds. Datorită noului schimbător de căldură ulei-apă, motorul cu patru cilindri a avut caracteristici acustice şi valorii ale emisiilor deosebit de bune. Consumul mediu al BMW 318tds era de numai 5,9 l/100 km.

1998: noi motoare diesel cu patru, şase şi opt cilindri, lansarea injecţiei directe common-rail.
Anul 1998 a marcat numeroase momente în povestea dezvoltării motoarelor BMW diesel. Au fost lansate două propulsoare diesel noi: cu şase cilindri şi cu patru cilindri dispuşi în linie. În acelaşi timp, un motor V8 diesel era pregătit pentru producţia de serie şi a fost lansat pe piaţă în 1999.

Turbocompresoarele cu geometrie variabilă controlată electronic a admisiei au oferit posibilităţi complet noi pentru combinarea reacţiei spontane cu puterea mare în partea superioară a intervalului de turaţii. Volanta dublă şi amortizoarele de vibraţii au optimizat calitatea condusului. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie a fost montat pe lagăre hidraulice controlate electronic pentru a se reduce vibraţiile.

De asemenea, preinjecţia a contribuit la reducerea emisiilor fonice specifice noxelor diesel, în special la pornirea la rece. Ambele versiuni ale motorului erau echipate acum cu injecţie directă. O pompă de distribuţie de mare presiune era responsabilă pentru furnizarea combustibilului în motorul cu patru cilindri. Noua generaţie de motoare cu şase cilindri dispuşi în linie dispunea în premieră de injecţie directă common-rail. Galeria comună pentru toţi cilindrii permitea fluxului de combustibil să fie controlat foarte precis chiar şi pentru motoare de capacitate mare.

Motorul cu patru cilindri al noului BMW 320d dezvolta o putere maximă de 100 kW/136 CP şi un cuplu maxim de 280 Nm care era disponibil la 1750 rpm. Înainte de intrarea în producţia de serie, motorul şi-a dovedit calităţile extraordinare printr-un succes istoric în motorsport. În iunie 1998, Hans-Joachim Stuck, Christian Menzel, Marc Duez şi Andreas Bovensiepen au câştigat cursa de 24 de ore de la Nürburgring cu BMW 320d. A fost prima victorie reuşită de un turism cu motorizare diesel într-o cursă de anduranţă și prima victorie importantă a unui automobil diesel într-o cursă de motorsport. Modelul de serie BMW 320d s-a dovedit a fi puternic, eficient şi fiabil. Automobilul combina o acceleraţie (0-100 km/h) realizată în 9,9 secunde cu un consum mediu de 5,7 l/100 km.
Versiunea cu şase cilindri dispuşi în linie era cel mai puternic propulsor diesel din lume disponibil pe un automobil, cu o putere de 135 kW/184 CP şi un cuplu maxim de 390 Nm. Datorită acestui motor, noul BMW 530d sprinta de la 0 la 100 km/h în doar 8,0 secunde şi oferea un consum mediu de 7,2 l/100 km.

BMW 530d a fost prezentat în primăvara anului 1998 ca versiuni sedan şi touring. În acelaşi timp a avut loc şi premiera BMW 730d. Cu doi înainte, BMW pusese deja bazele pentru introducerea motorului diesel şi în clasa de lux. BMW 725tds a fost primul model diesel din gama BMW Seria 7. Succesorul său a avut şi mai mare succes în combinarea atractivă a cuplului ridicat cu eficienţa remarcabilă. Noul motor cu şase cilindri dispuşi în linie genera un cuplu maxim ajuns la 410 Nm pentru BMW 730d şi înregistra un timp de 9,2 secunde pentru sprintul 0-100 km/h, în timp ce consumul mediu era de 8,7 l/100 km. Totuşi, acesta nu a fost apogeul pentru potenţialul tehnologiei diesel. În primăvara 1999, primul motor V8 diesel a fost prezentat de BMW. Propulsorul dezvoltat pentru BMW 740d avea o capacitate de 3,9 litri şi mobiliza o putere maximă de 175 kW/238 CP, respectiv un cuplu maxim de 500 Nm, disponibil de la 1800 rpm.

Cele mai importante atribute ale noului vârf de gamă al motorizărilor diesel includeau un carter din aliaj de fontă, produs cu grafit vermiform (GGV). Acesta oferea un bloc motor extrem de solid, cu cilindrii dispuși în unghi de 90 de grade, turbocompresoare duble cu geometrie variabilă, tehnologie cu patru supape şi injecţie common-rail cu duze de injecţie poziţionate central.

Numărul mare de inovaţii garantau îndeplinirea celor mai exigente cerințe privind calitatea condusului într-un automobil de lux. Și în acest segment, puterea furnizată de motor definea standarde complet noi. BMW 740d accelera de la 0 la 100 km/h în 8,4 secunde şi atingea o viteză maximă de 242 km/h. Conform standardelor EU, consumul de 9,8 l/100 km era unul deosebit de redus. Pentru realizarea acestor valori exemplare ale emisiilor se folosea un preconvertor şi un convertor catalitic principal pentru fiecare rând de cilindri.

Anii următori au însemnat o dezvoltare continuă a motoarelor diesel care acum se aflau în echiparea a trei game de modele, iar din 2001 erau disponibile şi pentru noul BMW X5 din segmentul Sports Activity Vehicle. În gamă a fost inclusă o a doua versiune, de 2,5 litri, a motorului cu şase cilindri dispuşi în linie, care dezvolta 120 kW/163 CP şi 350 Nm, iar cea de 3,0 litri a fost optimizată la142 kW/193 CP şi 410 Nm.

În vara anului 2001, portofoliul de motoare diesel cu patru cilindri a fost înnoit. O versiune a propulsorului de 2,0 litri (85 kW/115 CP) a devenit noul motor entry-level şi a echipat modelul BMW 318d. BMW 320d a primit un motor cu patru cilindri complet revizuit, cu o putere de 110 kW/150 CP şi un cuplu maxim de 330 Nm. Motorul avea o capacitate de 1995 cmc, un carter mai rezistent şi mai uşor, doi arbori de echilibrare, sistemul de gestiune a motorului DDE (ajuns la a cincea generaţie), noi galerii de admisie şi o nouă versiune Instant Start System. De asemenea a fost primul motor din lume aflat pe un automobil de serie care dispunea de a doua generaţie a injecţiei directe common-rail. Puterea şi acustica au fost optimizate, presiunea de injecţie a crescut la 1600 bar şi exista şi un nou control al debitului. Acum combustibilul putea fi injectat în camerele de combustie în cinci etape pentru fiecare cursă de putere. Controlul precis al combustibilului elimina nevoia de răcire a combustibilului şi asigura o creştere semnificativă a eficienţei. Noul BMW 320d sprinta de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde, iar consumul conform standardelor EU era de 5,5 l/100 km.

După un singur an a doua generaţie a injecţiei directe common-rail a devenit standard şi la motoarele diesel cu şase şi cu opt cilindri. Mai mult, capacitatea motorului cu şase cilindri dispuşi în linie a fost extinsă la 2998 cmc. Mulțumită unor serii de optimizări, puterea a crescut la 160 kW/218 CP, iar cuplul maxim a ajuns la 500 Nm. Motorul V8 ce echipa BMW 740d furniza acum 190 kW/258 CP şi un cuplu maxim de 600 Nm.

2004: Sporeşte diversitatea motoarelor, premieră pentru turbo-alimentare în mai multe etape.
În noul mileniu, popularitatea motoarelor diesel a atins un nou nivel. Totuşi, expansiunea care s-a înregistrat o bună perioadă de timp era rezervată aproape exclusiv Europei. În 2002, proporţia modelelor diesel care fuseseră nou înmatriculate în Germania era de 38%, iar statisticile pentru Europa erau chiar uşor peste acest procent. Statisticile privind modelele BMW reflectau clar această tendinţă: pentru prima dată în 2002, peste 40% din toate automobilele livrate în Europa erau echipate cu motoare diesel. Nu exista nici o îndoială privind acest aspect: motoarele diesel au reuşit o schimbare spectaculoasă a imaginii de-a lungul celor două decenii trecute de la lansarea BMW 524td. Acest lucru se reflecta şi în schimbarea gamei de modele BMW. În vara anului 2003, un coupé propulsat de un motor diesel a fost lansat în premieră în istoria companiei. La BMW 330cd puterea motorului cu şase cilindri dispuşi în linie care genera 150 kW/204 CP era transferată către puntea spate prin intermediul transmisiei manuale cu şase trepte. Motorul dezvolta un cuplu maxim de 410 Nm şi accelera de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde. Sportivitatea, designul elegant, cuplul şi eficienţa erau combinate pentru a redefini plăcerea condusului emblematică pentru marcă.

Un an mai târziu, BMW a făcut un nou pas înainte. Motorul diesel era pregătit să echipeze un cabriolet. Propulsorul diesel cu patru cilindri a avut rol de pionier la BMW 320d Cabriolet, iar versiunea de motor cu şase cilindri dispuşi în linie a urmat un an mai târziu. Marca a pătruns cu succes în segmentul compact prin noul BMW Seria 1 şi două motorizări diesel cu patru cilindri au fost disponibile pentru această gamă la începutul anului 2004: BMW 118d (90 kW/122 CP) şi BMW 120d (120 kW/163 CP).

În 2004, diversitatea gamei de produse a ajuns la un nou nivel pentru BMW Seria 5 şi a fost extinsă şi puterea motoarelor diesel. Pe lângă BMW 520d - cu motor diesel cu patru cilindri, BMW 525d şi BMW 530d, gama cuprindea acum şi BMW 535d. Motorul cu şase cilindri dispuşi în linie de la BMW 535d dispunea de un sistem inovator de turbocompresie. BMW a fost primul constructor de automobile din lume care a utilizat un proces de turbo-alimentare în mai multe etape, desemnat ca Variable Twin Turbo, la un automobil de serie. Datorită celor două turbocompresoare de dimensiuni diferite au fost atinse performanțe care anterior erau realizate doar prin capacităţi semnificativ mai mari, deci şi motoare mai grele. La turaţii reduse, doar turbocompresorul mai mic era funcţional, iar cel mai mare, care iniţial avea rol de pre-compresor, devenea furnizor principal al presiunii de alimentare cu aer când sarcina creştea. Coordonarea cele două turbocompresoare era asigurată de un sistem electronic, care cuprindea gestiunea turbinei, bypassul compresiei şi supapa de descărcare (waste gate). Procesul de turbo-alimentare în mai multe etape avea un efect impresionant. Noul motor de 3,0 litri genera 200 kW/272 CP şi un cuplu maxim de 560 Nm, astfel că era cel mai puternic motor cu şase cilindri din lume disponibil la un automobil de serie. Datorită acestui motor, BMW 535d accelera de la 0 la 100 km/h în doar 6,5 secunde şi înregistra un consum mediu de 8,0 l/100 km. Cu începere din 2007, Twin Turbo Diesel a suplimentat gama de motoare disponibile pentru modelele de lux BMW Seria 6.

Motorul V8 pentru BMW Seria 7 s-a menţinut ca avanpost al performanţelor printre diferitele modele ale mărcii. În primăvara 2005, modelul echipat cu propulsor cu opt cilindri - botezat acum BMW 745d - a primit un motor cu design complet nou, cu carter integral din aluminiu, care dezvolta 220 kW/300 CP şi un cuplu maxim de 700 Nm. Capacitatea motorului V8 era de 4,4 litri, iar masa a fost redusă cu 30 kg în comparaţie cu predecesorul său.
Convertoarele catalitice de care dispunea motorul erau susţinute de un filtru de particule diesel pentru purificarea gazelor de eşapament. Cu începere din martie 2004, toate modelele BMW diesel din gama BMW Seria 5 au fost echipate cu sistemul suplimentar post-tratare. La puţin timp au urmat BMW Seria 7 şi BMW Seria 3. Încă o dată, BMW a jucat un rol de pionierat în acest domeniu. La finalul anului 2005, filtrul de particule făcea parte din dotările standard pentru toate modelele BMW diesel.

2007: tehnologie BMW EfficientDynamics pentru mai multă plăcere a condusului şi emisii CO2 mai mici.
Din 2007, o nouă schimbare de generaţii pentru motoarele diesel cu patru şi şase cilindri, dar şi introducerea tehnologiei BMW EfficientDynamics au facilitate o relaţie şi mai bună între plăcerea condusului şi consum. Motoarele diesel au avut o contribuţie semnificativă la mandatarea modelelor BMW de a prelua rolul de lider al eficienţei în toate segmentele relevante. Un proces continuu a introdus tehnologii de reducere a consumului şi emisiilor la motoarele diesel cu patru cilindri, urmate de cele cu şase cilindri. Aceste tehnologii au inclus generarea energiei la frânare, afişarea punctului de schimbare optim al treptelor de viteză,  funcţia Auto Start Stop, precum şi operarea inteligentă a componentelor auxiliare şi servodirecţia electromecanică. În paralel a fost optimizată suplimentar şi eficienţa motoarelor. Noile propulsoare cu patru, respectiv cu şase cilindri împărţeau atribute importante precum cu carterul din aluminiu cu masă optimizată, turbocompresorul şi a treia generaţie a injecţiei directe common-rail. Fiecare din cele două familii de motoare era disponibilă pe trei niveluri de putere. Și versiunea de patru cilindri dispunea de proces de un proces de turbo-alimentare cu două turbine în mai multe trepte. Pe noul BMW Seria 1 Coupe debuta 123d, primul propulsor diesel de serie care depășea bariera de 100 CP per litru. Versiunea de patru cilindri dezvolta astfel 150 kW/ 204 CP, un cuplu de 400 Nm și un consum mediu EU de numai 5,2 litri/ 100 km în contextul unui sprint 0-100 km/h în numai 7 secunde pentru versiunea cu cutie manuală.

BMW 118d a fost un exemplu deosebit a progresului făcut de noua generaţie a motoare în privinţa eficienţei, cu o putere de 105 kW/143 CP şi un consum mediu EU de 4,5 l/100 km. În 2008, acest automobil a primit prestigiosul premiu internaţional "World Green Car of the Year".

În acelaşi an, BMW a considerat că a venit momentul de a impune tehnologia diesel avansată şi pe piaţa auto din America de Nord. Modelele BMW X5 xDrive35d şi BMW 335d Sedan au fost lansate în SUA şi Canada cu motorul de 3,0 litri, cu două turbocompresoare. Purificarea gazelor de eşapament ale motorului era completată de tehnologia BMW BluePerformance. Totodată, tehnologia a fost transferată şi în Europa pentru a reduce proporţia de oxizi de azot din gazele de eşapament. Această tehnologie constă fie dintr-un convertor catalitic de stocare a oxidului de azot, fie dintr-un convertor catalitic SCR cu injecţie de uree, în funcție de model.

În 2009, BMW a devenit primul constructor auto din lume care a introdus un sistem de evitare a alimentării necorespunzătoare cu combustibil pentru modelele diesel. O prindere de siguranţă pentru admisia rezervorului prevenea alimentarea eronată cu benzină.

2011: mai eficient şi mai curat ca niciodată datorită BMW TwinPower Turbo şi BMW BluePerformance.
Cu excepţia roadsterului BMW Z, toate gamele de modele BMW beneficiază acum de motoare diesel. Lansarea noului BMW Seria 1 în 2011 a extins selecţia de motoare diesel cu patru cilindri cu o versiune de 1,6 litri. În prezent, combinaţia dintre turbocompresie şi injecţia directă common-rail este emblematică pentru eficienţa remarcabilă sub numele de BMW TwinPower Turbo. Combinată cu tehnologia BMW BluePerformance, modelele îndeplinesc deja standardele EU6 privind emisiile care vor intra în vigoare în toamna anului 2014. Actualul spectru de performanţe variază între 70 kW/95 CP pentru BMW 114d, echipat cu motor de 1,6 litri cu patru cilindri, şi 280 kW/381 CP pentru BMW 750d și gama BMW M Performance - BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d şi BMW X6 M50d care dispun de motor de 3,0 litri, cu şase cilindri dispuşi în linie. Acest propulsor continuă o tradiţie începută acum 30 de ani. Încă o dată, cel mai puternic motor diesel din lume din această clasă provine de la BMW. BMW M550d xDrive Sedan sprintează de la 0 la 100 km/h în 4,7 secunde şi înregistrează un consum mediu - conform standardelor EU - de 6,2 l/100 km. Astfel, consumul acestui model este mai mic cu aproape un litru faţă de cel înregistrat de BMW 524td din 1983 - la o putere de peste trei ori mai mare.

În prezent, performanţele mărcii sunt reflectate și de BMW 116d EfficientDynamics Edition, cu motor de 1,6 litri (cu patru cilindri) care dezvoltă 85 kW/116 CP. BMW 116d EfficientDynamics Edition are un consum mediu de 3,8 l/100 km în ciclul de testare EU şi un nivel CO2 de 99 g/km și este în prezent liderul mărcii pentru consum şi emisii reduse.

Prezentat în această vară, noul BMW Seria 3 Sedan 335d xDrive stabilește încă o dată un nou nivel de performanță pentru automobilele diesel din acest segment. Noul motor diesel ajutat de doua turbine dezvoltă 230 kW (313 CP) și un cuplu maxim 630 Nm pentru performanțe care până acum erau rezervate pentru modelele sport pe benzină. Astfel, sprintul 0-100 km/h este realizat în numai 4,8 secunde mulțumită și sistemului de tracțiune integrală, totul în contextul unui consum mediu măsurat conform standardelor EU de numai 5,4 litri per 100 km, ceea ce corespunde unui nivel CO2 de 143 g/km.

2. Repere ale dezvoltării tehnologiei.
1983 Primului motor diesel de la BMW - propulsorul cu şase cilindri dispuşi în linie (85 kW/115 CP), cu sistem de combustie cu camere turbionare şi turbocompresor a debutat pe BMW 524td.
1985 Prima versiune a motorului BMW diesel atmosferic a fost disponibilă la BMW 324d (63 kW/86 CP).
1987 Digital Diesel Electronics - primul control electronic din lume pentru motoare diesel a debutat la BMW 524td şi BMW 324td; gestiunea controlată de computer a motorului pentru controlul începerii injecţiei şi a nivelului de combustibil injectat, a presiunii de turboalimentare şi a recirculării gazelor de eşapament a optimizat puterea, consumul, emisiile şi comportamentul pornirii la rece.
1989 Primul convertor catalitic diesel pentru modele BMW turbodiesel.
1991 A doua generaţie a motorului diesel cu şase cilindri dispuşi în linie, acum cu ax cu came operat prin lanţ, capul pistoanelor profilat în formă V, DDE nou şi suplimentar cu răcire cu aer a încărcării, încapsulare integrală şi deflectoare de aer reglabile în funcţie de temperatură - toate disponibile la noul vârf de gamă BMW 525tds (105 kW/143 CP).
1994 Primul motor BMW diesel cu patru cilindri: derivat din motorul cu şase cilindri dispuşi în linie , propulsorul de 1,7 litri (BMW 318tds) genera 66 kW/90 CP.
1996 Motorul diesel este lansat în clasa de lux: BMW 725tds a fost primul model diesel din gama BMW Seria 7.
1998 Noua generaţie de motoare diesel cu patru şi cu şase cilindri: carter foarte rigid, tehnologie cu patru supape, turbocompresor cu geometrie variabilă, volantă dublă şi lagăre hidraulice pentru reducerea vibraţiilor la motorul cu şase cilindri dispuşi în linie. Motorul cu patru cilindri dezvoltă 100 kW/136 CP şi, în premieră, este oferită în premieră injecţia directă cu pompă de distribuţie de presiune ridicată. Noul motor cu şase cilindri a fost echipat cu injecţie directă common-rail direct şi devenea cel mai puternic motor diesel din lume disponibil la un automobil de serie (135 kW/184 CP).
1999 Lansarea BMW 740d cu primul motor BMW V8 diesel cu o capacitate 3,9 litri, aliaj de fontă cu grafit vermiform (GGV), două turbocompresoare, tehnologie cu patru supape, injecţie directă common-rail, 175 kW/238 CP.
2001 A doua generaţie a injecţiei directe common-rail, cu nou control al debitului şi până la cinci etape de injecţie pentru fiecare cursă de putere - disponibilă în premieră la un motor diesel cu patru cilindri: BMW 320d (110 kW/150 CP).
2002 Lansarea celei de-a doua generaţii de injecţie directă common-rail la motoarele cu şase şi cu opt cilindri.
2003 Primul BMW coupé cu motor diesel: BMW 330cd cu propulsor cu şase cilindri dispuşi în linie care dezvolta 150 kW/204 CP.
2004 Pentru prima dată un motor diesel echipează un model BMW cabriolet: BMW 320d Cabrio cu motor cu patru cilindri.
Premiera tehnologiei Variable Twin Turbo: procesul de turbo-alimentare în mai multe etape pentru motorul diesel de 3,0 litri, cu şase cilindri dispuşi în linie, defineşte noi standarde pentru dezvoltarea instantanee a puterii şi pentru cuplu; BMW 535d devenea cel mai puternic motor diesel cu şase cilindri din lume, dezvoltând 200 kW/272 CP.
Începe introducerea filtrului de particule diesel în completarea convertorului catalitic de oxidare; din 2005 devine dotare standard pentru toate modelele BMW diesel.
2005 Nou motor diesel cu opt cilindri la BMW 745d, cu carter integral din aluminiu şi capacitate de 4,4 litri. Putere maximă: 220 kW/300 CP, cuplu maxim: 700 Nm.
2007 BMW EfficientDynamics îmbunătăţeşte caracteristicile de eficienţă ale motoarelor BMW diesel; generarea energiei la frânare, afişarea punctului de schimbare a vitezelor, funcţia Auto Start Stop şi alte măsuri sunt integrate treptat în echiparea standard a unui număr tot mai mare de modele.
Noi schimbări de generaţie pentru motoarele cu patru şi cu şase cilindri: introducerea celei de-a treia generaţii a injecţiei directe common-rail direct injection, carter din aluminiu, tehnologie Variable Twin Turbo disponibilă acum şi pentru motoarele cu patru cilindri.
2008 BMW Advanced Diesel pune bazele unui pachet nou pentru pieţele auto din America de Nord; purificarea constantă a gazelor de eşapament prin tehnologia BMW BluePerformance cu convertor catalitic SCR (Selective Catalytic Reaction) şi utilizarea AdBlue pentru a evita emisiile de oxizi de azot.
BMW 118d (105 kW/143 CP, consum în test EU: 4,5 l/100 km) a primit "World Green Car of the Year".
2009 Premieră mondială - primul sistem de evitare a alimentării eronate care utilizează o prindere de siguranţă pe admisia rezervorului.
2011 Tehnologia BMW TwinPower Turbo ca nou standard pentru reducerea consumului la toate motoarele diesel cu patru şi cu şase cilindri; lansarea noului motor diesel de 1,6 litri, cu patru cilindri, care dezvoltă 70 kW/95 CP la BMW 114d; nou lider al eficienței în gama de modele: BMW 116d EfficientDynamics Edition dezvoltă 85 kW/116 CP, consum în test EU 3,8 l/100 km şi emisii CO2 99 g/km.
Lansarea gamei BMW M Performance şi cel mai puternic motor diesel cu şase cilindri din lume: trei turbocompresoare, injecţie directă common-rail cu piezoinjectoare şi presiune maximă de injecţie de 2.200 bar; putere maximă: 280 kW/381 CP, cuplu maxim: 740 Nm; disponibil la BMW M550d xDrive Sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d şi BMW X6 M50d, dar și pe BMW 750d.
2013 Tehnologia BMW Blue Performance introdusă standard la toate modelele BMW diesel; fiecare versiune de model dispune de convertor catalitic SCR sau convertor catalitic de stocare a oxidului de azot; emisiile reduse permit îndeplinirea standardelor EU6.


Sursa: BMW Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii