Un dialog deschis între autoritățile publice, companiile private și organizațiile non-guvernamentale, acesta a fost obiectivul realizat la cea de-a doua ediţie a Forumului pentru Siguranţă Rutieră, organizat de GRSP România-Global Road Safety Partnership şi sponsorizat de Michelin, Groupama si GDF Suez.

GRSP
Forumul pentru Siguranţă Rutieră: Dialog între instituţii, companii private şi societatea civilă, pentru drumuri mai sigure şi accidente mai puţine.

Un  dialog deschis între autoritățile publice, companiile private și organizațiile non-guvernamentale, acesta a fost obiectivul realizat la cea de-a doua ediţie a Forumului pentru Siguranţă Rutieră, organizat de GRSP România-Global Road Safety Partnership şi sponsorizat de Michelin, Groupama si GDF Suez. Evenimentul, desfăşurat la Bucureşti pe 3 decembrie 2014, a reunit reprezentanţi ai celor mai importante instituţii româneşti, companii private, organizaţii non-guvernamentale şi reprezentanţii mass-media, cu acelaşi interes comun: siguranţa rutieră în România. Mobilizarea vectorilor de opinie în vederea găsirii unor soluții pentru educația pe tema siguranței rutiere este misiunea pe care şi-au asumat-o toţi participanţii: Eric Faidy (Președintele GRSP România – Global Road Safety Partnership şi CEO Michelin România), Costin Tătuc (comisar-şef, director adjunct în  Direcția rutieră din cadrul Poliției Române), Titi Aur (Campion de raliu, directorul Şcolii de Conducere Defensive ), Radu Dinescu (Secretar General al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România), Sorin Luchian (Inspector Serviciul de Sistematizare a Circulaţie din cadrul Primăriei Bucureşti ), Mircea Ionescu (Consilier  Direcţia Transport Terestru- Ministerul Transporturilor), Camelia Nicoară (Director Legal & Public Affaires Michelin ECS), Cosmin Anton Mowgli (reprezentant Free Riders).

Cea de-a doua ediţie a Forumului pentru Siguranţă Rutieră s-a desfăşurat într-un format nou şi concentrat pe latura practică. În prima parte a lucrărilor, conferinţa-panel, fiecare participant şi-a prezintat mesajul şi strategia pe subiectul siguranţei rutiere. A doua parte, workshop-ul interactiv, a fost ocazia perfectă pentru membrii Forumului să intre în dialog şi să stabilească împreună următoarele etape din strategia de abordare a problemei, concentrată pe soluţii concrete. Concluzia workshop-ului poate fi considerată, de altfel, şi punctul de plecare a viitoarei colaborări între instituţii, mediul privat şi societatea civilă: Educația rutieră nu este costisitoare, dar este absolut necesar să devină un proiect prioritar, în care să se implice concret toți factorii de influență.

“După bolile cardio-vasculare, accidentele rutiere reprezintă cea mai importantă cauză a deceselor în România. De aceea, vrem să luăm atitudine și să ne aducem contribuția la îmbunătățirea siguranței pe drumurile publice”, a subliniat în cuvântul de deschidere  Eric Faidy, Președintele GRSP România – Global Road Safety Partnership şi CEO Michelin România

Situaţia extrem de îngrijorătoare a fost detaliată de comisarul- șef Costin Tătuc, director adjunct în Direcția rutieră din cadrul Poliției Române. Acesta a explicat cu cifre concrete gravitatea fenomenului: în România există, anual, 93 de persoane decedate la 1 milion de locuitori, în timp ce media europeană este de 61, iar în țări precum Marea Briutanie, Olanda, Belgia sau Suedia, numărul de persoane decedate la 1 milion de locuitori oscilează în intervalul 28-30. Potrivit reprezentantului Poliţiei Române, categoria de participant la trafic cea mai expusă accidentelor este pietonul, atât din cauza atitudinii imprudente a multor conducători auto, cât şi din cauza lipsei infrastructurii. Acesta este motivul pentru care Poliţia Rutieră va susţine şi în 2015 campanii de informare direcţionate în special către pietoni.

Campionul de raliu Titi Aur, a explicat în mod concret cauzele situației îngrijorătoare din țara noastră: “,, În România pe toate drumurile modernizate, numărul de accidente rutiere a crescut. Motivul este acela că românii, când au văzut că drumurile s-au modernizat, au crezut că pot merge cu viteză, fiind în siguranță. Total fals.” Titi Aur a prezentat, de asemenea, și proiectul autodromului cu funcționalități de cercetare în domeniul conducerii auto-defensive și al siguranței rutiere- un adevarat “laborator” în care sigranța pe drumurile publice va avea statutul unei materii de studiu pentru siguranța publică.

Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, a preluat tema factorului uman, care impacteaza tema sigurantei rutiera la fel de mult ca si tehnica sau infrastructura rutiera. Radu Dinescu a insistat asupra ideii că provocarea principală în ceea ce priveşte siguranţa rutieră o reprezintă necesitatea de a schimba comportamentele participanţilor la trafic şi a persoanelor cu putere de decizie .

Reprezentantul Primăriei Capitalei, Sorin Luchian (Inspector Serviciu de Sistematizare a Circulaţiei din cadrul Primăriei Bucureşti) a insistat pe nevoia de colaborare între autorităţile locale, instituţiile naţionale şi societatea civilă. Reprezentantul Primăriei Capitalei a enumerat cele trei elemente esenţiale care ar putea creşte gradul de siguranţă rutieră în oraşele mari: transportul in comun eficient, mobilitatea sustenabilă în oraş şi sistematizarea circulaţiei. Pentru ca toate acestea să fie realizate şi să funcţioneze este, însă, nevoie de un suport mai bun la nivel naţional, a atenţionat Sorin Luchian.

Tema colaborării între instituţii a fost continuată şi de Mircea Ionescu, Consilier  Directia Transport Terestru- Ministerul Transporturilor. Acesta a amintit că, la nivelul colaborării inter-ministeriale şi a instituţiilor care au competenţe pe tema sigurantei rutiere, s-a elaborat Strategia Națională pentru Siguranță Rutieră. Documentul este in curs de aprobare, şi, potrivit lui Mircea Ionescu, este de aşteptat ca Strategia să fie publicată în Monitorul Oficial în prima jumătate a anului 2015.Până la intrarea în vigoare a Strategiei, iniţiativa privată a companiilor şi organizaţiilor non-guvernamentale poate, însă, contribui decisiv la îmbunătăţirea siguranţei rutiere, a observat reprezentantul Ministerului Transporturilor.

Participanții la Forum au fost de acord ca educația este primul pas important către îmbunătățirea siguranței pe drumurile publice. Camelia Nicoară, directorul departamentului de Legal & Public Affaires la Michelin ECS, a precizat că, la nivel global, Michelin a încheiat în 2011 un parteneriat cu FIA (Federaţia Internaţională de Automobilism). În cadrul acestui parteneriat s-a lansat o campanie internaţională de promovare a 10 Reguli de Aur ale Siguranţei Rutiere – de la purtarea centurii de siguranţă şi a folosirii scaunului pentru copil, pana la respectarea regulilor de circulaţie şi a politeţii în trafic. “Noi, la Michelin, credem că siguranţa rutieră nu este o problemă în responsabilitatea exclusivă a autorităţilor sau a companiilor.  Este o problemă globală, iar pentru a putea face diferenţa ar trebui să ne implicăm fiecare dintre noi: mediu privat, autorităţi, societatea civilă, jurnalişti, lideri de opinie, şoferi, pietoni.”, a afirmat Camelia Nicoară.

Cosmin Anton “Mowgli”, reprezentantul comunității motocicliștilor prin organizația non-guvernamentală Free Riders, a preluat ideea nevoii de informare si a dus-o la nivelul următor, transmițând angajamentul organizației sale de a face campanii de informare în licee și facultăți. 

La finalul Forumului, concluzia participanților a fost comună: Siguranța rutieră este implicare, nu întâmplare. Iar cea de-a doua ediție a Forumului pentru Siguranță Rutieră, organizat de GRSP România a fost ocazia perfectă pentru a găsi căile de comunicare și soluțiile concrete între toți vectorii care pot contribui la același proiect: scăderea numărului de accidente grave, O misiune pe care GRSP România, proiect susţinut de Crucea Roşie, și-a asumat-o și este decis să o continue ca pe un obiectiv prioritar. Pentru că, atunci când vorbim despre accidente, prevenția și educația sunt mai ieftine, din toate punctele de vedere, decât suportarea consecințelor.

Găzduit de Federaţia Crucii Roşii, Global Road Safety Partnership  este recunoscut ca o sursă de cunoştinţe şi bune practici în domeniul siguranţei rutiere şi joacă un rol foarte important în activităţi de advocacy şi coordonare globală.

Sursa: Laura Dinu, Office Manager Matei-Borbely & Partners, Customer Acqusition Modelling
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu stiri auto, informatii auto, documentatii auto si multe altele, toate din nemarginitul univers auto! Haideti sa il descoperim impreuna!

0 comentarii