Michelin, unul dintre cei mai importanti producatori de anvelope, sustine ca tehnologia moderna face posibila asigurarea unor niveluri ridicate de performanta si aderenta pe toata durata de viata a pneului, pâna la atingerea limitei legale de uzura a benzii de rulare (martorii de uzura prezenti între caneluri).

Adevarul despre anvelopele uzate
Michelin, unul dintre cei mai importanti producatori de anvelope, sustine ca tehnologia moderna face posibila asigurarea unor niveluri ridicate de performanta si aderenta pe toata durata de viata a pneului, pâna la atingerea limitei legale de uzura a benzii de rulare (martorii de uzura prezenti între caneluri). Adica, în loc sa încurajeze schimbarea timpurie si, implicit, consumul, Michelin joaca cartea „longevitatii programate“, sustinând alegerea si utilizarea rationala a cauciucurilor. De ce face Michelin asta? Si noi neam întrebat... Mai ales ca, deocamdata, niciun organism independent nu testeaza comportamentul anvelopelor uzate în limitele legale.

Ce spun testele comparative
La centrul sau din Ladoux, Franta, Michelin a organizat o serie de teste comparative cu acelasi tip depneuri noi si uzate. În multe cazuri, acestea au aratat ca, la frânarea pe carosabil ud, distanta de frânare poate fi aproape dubla pentru vehiculul echipat cu gume uzate. Ceea ce, în trafic real, este enorm.

Au existat, însa, si exceptii, care nu au confirmat „regula“. Cum nu toate anvelopele se nasc la fel din punct de vedere al performantei, acest lucru sa vazut si mai bine în cazul testelor cu gume uzate. „Anvelopele se uzeaza, iar performantele acestora se modifica pe masura ce se uzeaza. De exemplu, performanta la frânare pe suprafete umede se va înrautati în timp. Testele de la Ladoux ne-au aratat ca diferentele sunt cu mult accentuate odata ce o anvelopa se afla în ultimele etape ale vietii. Surprinzator, însa, am descoperit ca unele anvelope uzate pâna la limita legala au o distanta de frânare pe suprafete umede practic la fel ca unele anvelope noi. Adâncimea benzii de rulare nu este un bun indicator al performantei de frânare pe suprafete umede“, a declarat, pentru RPM, Terry Gettys, vicepresedinte executiv al Departamentului de Cercetare Si Dezvoltare, membru al Comitetului Executiv al Grupului Michelin. „Consolidând rezultatele testelor noastre, studii independente recente au raportat ca nu exista nicio legatura demonstrata între rata accidentelor si adâncimea benzii de rulare. Tehnologia înglobata în anvelopele de astazi face posibila obtinerea unui nivel ridicat de aderenta pâna la ultimii milimetri ai benzii de rulare. Vrem sa crestem constientizarea acestui lucru si credem ca toate organizatiile si toti consumatorii ar trebui sa înceapa sa solicite si sa ia în considerare, înainte de cumparare, atât performantele anvelopelor atunci când sunt noi, cât si pe cele pe care le au atunci când sunt uzate“, a adaugat Gettys.

Tehnologia face diferenta
În general, când anvelopele se uzeaza, adâncimea benzii de rulare se reduce, diferentele de performanta între gumele noi si cele rulate se accentueaza. Acest lucru se datoreaza faptului ca performanta anvelopei este afectata de multe caracteristici individuale, precum designul carcasei, materialele folosite, compusii din cauciuc, designul benzii de rulare, forma canelurilor si a lamelelor, etc. Tehnologia moderna încorporata în anvelopa face, însa, posibila asigurarea unor niveluri ridicate de performanta si aderenta de când aceasta este noua si pe toata durata de viata a acesteia, pâna la atingerea martorilor de uzura. Prin urmare, schimbarea anvelopelor, înainte de a fi complet uzate, nu garanteaza o mai mare siguranta. Sugestiile privind schimbarea timpurie a anvelopelor (înainte de atingerea limitei legale/indicatorului de uzura a benzii de rulare) sunt similare cu aplicarea unei forme de uzura planificata. Un consumator nu-si arunca pantofi idoar pentru ca au nevoie de curatare sau tubul de pasta de dinti care este pe jumatate plin, asadar de ce ar face asta cu anvelopele daca poate fi convins ca este în siguranta sa nu o faca? Schimbarea prematura reduce durata de viata utila a produsului si creste frecventa cu care anvelopele sunt înlocuite. Nu numai ca soferii ar trebui sa faca achizitii inutile, dar acest lucru are un impact negativ si asupra mediului. „Performanta durabila este baza strategiei noastre de afaceri, deoarece consideram ca satisfactia clientilor cu produsele noastre este de o importanta capitala. Directia noastra nu este «unica folosinta», ci durabilitatea. Dorim sa încurajam industria anvelopelor sa se implice în aceeasi directie ce conduce la responsabilitate, sustenabilitate si performanta pentru toti clientii“, a explicat Terry Gettys.

Reducerea costurilor si a impactului asupra mediului
Schimbarea prematura a anvelopelor poate duce la o utilizare anuala suplimentara în Europa de 128 milioane de anvelope, adica 9 milioane tone de emisii suplimentare de CO2 în fiecare an. Pe lânga impactul asupra mediului, înlocuirea anvelopelor înainte ca acestea sa fi e complet uzate reprezinta, de asemenea, o crestere semnificativa si nejustificata a costurilor pentru consumatori. Ernst si Young estimeaza înca 6 miliarde de euro numai în Europa.

Sursa: Michelin Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii