2014 BMW M4 DTM
Depunerea actelor necesare pentru omologarea aerodinamică a modelelor DTM 2014 de către Deutsche Motor Sport Bund (DMSB) marchează sfârşitul unei perioade deopotrivă aglomerată şi interesantă pentru BMW Motorsport. Activitatea de dezvoltare a BMW M4 DTM, model care va concura în sezonul acesta din DTM, s-a desfăşurat la maximum în ultimele săptămâni şi luni. Din acest moment, nicio modificare nu se mai poate face asupra aspectelor fundamentale ale maşinii, cea ce prevesteşte faza de pregătiri dinaintea startului de sezon de la Hockenheim (Germania), pe 4 mai. La testele următoare, accentul va fi pus în principal pe optimizarea detaliilor din pachetul global şi pe înţelegerea modului în care se poate valorifica la maximum potenţialul BMW M4 DTM.

Noul model va avea prima prezenţă publică pe circuit la testul oficial ITR de la Budapesta (Ungaria, 31 martie - 3 aprilie) şi apoi la testul final de la Hockenheim (Germania, 14-17 aprilie). La fel ca anul trecut, prezentarea oficială a tuturor celor opt BMW M4 DTM, care va avea loc la BMW Welt din München pe 25 aprilie, va oferi suporterilor BMW Motorsport posibilitatea de a experimenta pe viu ceea ce vor vedea în cursul stagiunii următoare.

"Încă dinainte ca BMW M3 DTM să concureze în ultima cursă a sezonului trecut, echipa noastră de dezvoltare lucra la maximum pentru a pregăti maşina pentru 2014", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. "Pregătirea unui model nou pentru DTM este o provocare majoră. În puţine alte campionate, aerodinamica este atât de importantă. Chiar şi cel mai mic detaliu poate face diferenţa între succes şi eşec. Iar această atenţie pentru detalii, dovedită de inginerii noştri, este aparentă de la prima vedere - de la capota faţă prelungită, cu faţa înclinată brusc, şi oglinzile retrovizoare optimizate aerodinamic, până la linia conturată a acoperişului care este o particularitate caracteristică a BMW M4."

Marquardt a completat: "Pentru mine, BMW M4 DTM este un punct special de atracţie. Asemenea corespondentului de serie, modelul arată fantastic şi a făcut o primă impresie pozitivă de-a lungul testelor. Spre deosebire de momentul în care am dezvoltat BMW M3 DTM pentru revenirea noastră în DTM în 2012, de această dată am putut beneficia de experienţa vastă pe care am acumulat-o de-a lungul ultimilor doi ani. În ciuda acestui fapt, încă avem un drum lung în faţă - în tot acest timp, concurenţa a continuat să-şi dezvolte maşinile. Este important să continuăm îmbunătăţirea modelului şi să avem garanţia că obţinem maximum din el, astfel încât să putem fi capabili de a concura de la egal la egal cu adversarii încă de la debutul BMW M4 DTM. Sunt încrezător că vom îndeplini acest obiectiv. Fiecare fan DTM poate fi încrezător pentru prime reprezentaţie de la Hockenheim, în 4 mai: doar atunci vom şti cu exactitate cât de competitiv este BMW M4 DTM".

Dezvoltare.
Inginerii BMW Motorsport au început să privească spre 2014 şi să înceapă dezvoltarea noului BMW M4 DTM cu mult înainte de încheierea sezonului DTM din 2013. Primul model şi-a făcut apariţia în tunelul aerodinamic de la BMW Group Aero Lab pe data de 22 aprilie - cu 13 zile înainte de prima cursă a sezonului 2013, de la Hockenheim (Germania). În vara anului 2013, în timp ce testele aerodinamice au continuat, specialiştii de la München (Germania) şi-au îndreptat atenţia asupra designului noilor componente ale suspensiei. Acestea şi-au făcut debutul pe circuit în luna decembrie 2013 - însă tot în echiparea unui BMW M3 DTM. Ultimele părţi ale şasiului BMW M4 DTM se aflau în producţie la trecerea în noul an, ceea ce a permis echipelor BMW să asambleze primele modele ale noii maşini în ianuarie şi februarie. La 300 de zile de la primul teste în tunelul aerodinamic, BMW M4 DTM a efectuat primele tururi de circuit, la Monteblanco (Spania), pe 11 februarie 2014.

Versiunea de serie a BMW M4 Coupé a oferit BMW Motorsport baza perfectă pentru dezvoltarea modelului destinat curselor din DTM. Deloc surprinzător, dacă ţinem cont de faptul că obiectivul principal al inginerilor BMW M GmbH, când au realizat BMW M4 Coupé, a fost să creeze un automobil robust potrivit pentru a fi utilizat pe circuit. Printre cei care au avut o contribuţie deosebită în atingerea acestui obiectiv au fost piloţii DTM Bruno Spengler (Canada) şi Timo Glock (Germania), care au luat parte la testele de ajustare ce au avut loc pe varianta Nordschleife de la Nürburgring (Germania). "Sunt mândru că am contribuit la realizarea reglajelor de fineţe", a declarat Spengler. "Şasiul BMW M4 Coupé este unul foarte sportiv. Reacţia primită din partea punţii faţă este foarte directă, iar aderenţa punţii spate este fenomenală. Acest automobil este baza ideală pentru maşina noastră de DTM."

Producţie.
Ultima dată când un model BMW M a părăsit linia de producţie a principalei uzine BMW din München era în 1991. După aceea, producţia a fost mutată la uzina BMW din Regensburg (Germania). După aproape 23 de ani, procesul de fabricaţie revine la uzina principală - şi, la doar câţiva metri distanţă, inginerii BMW Motorsport au lucrat intens la realizarea versiunii de curse a noului automobil. Cu toate acestea, uzinele BMW din Regensburg şi Dingolfing (Germania) au fost implicate în dezvoltarea BMW M4 DTM. Printre altele, circuitele de testare de la facilităţile moderne de producţie au fost utilizate pentru testele aerodinamice. De-a lungul fazei de dezvoltare, maşina DTM 2014 a fost văzută şi acolo unde se realizează controalele exhaustive de calitate pentru toate automobilele BMW M.

Design.
BMW M4 Coupé şi BMW M4 DTM au o poziţie joasă şi plată faţă de asfalt. Chiar şi atunci când automobilul staţionează, contururile puternice ale designului subliniază performanţele celor două versiuni. Elementele caracteristice de design, precum abordarea modernă a aranjamentului farurilor duble şi grila distinctivă a radiatorului, asigură că automobilul se distinge clar ca model BMW M. Curba Powerdome de pe capotă este în egală măsură una atractivă. Lateralul maşinii continuă impresia dinamică pe care o creează partea frontală. Proporţiile tipice ale BMW M4 Coupé, precum capota lungă, ampatamentul lung, habitaclul dispus spre spate şi consola faţă scurtă, formează baza pentru silueta joasă şi aerodinamică a BMW M4 DTM.

Aerodinamică.
Aerodinamica joacă un rol important în DTM. Din acest motiv, inginerii BMW Motorsport a acordat mult timp problemelor precum rezistenţa aerodinamică şi curentul de aer. Ca şi la modelul de serie, Air Curtains din partea frontală a BMW M4 DTM sunt concepute să reducă rezistenţa aerului. Îngustarea conductelor de aer accelerează curgerea curentului de aer prin şorţul faţă, orientându-l sistematic pe lângă roţi, şi reduce turbulenţele din jurul pasajelor roţilor. O altă caracteristică a BMW M4 DTM este placa de-a lungul canalului lateral, care oferă maşinii de curse o imagine şi mai atractivă. Linia conturată a acoperişului reduce suprafaţa frontală a BMW M4 DTM, ceea ce înseamnă o reducere suplimentară a rezistenţei aerodinamice. Luneta plată optimizează modul în care curentul de aer se îndreaptă spre eleronul spate. Retrovizoarele, cu două braţe de susţinere, reprezintă deja o particularitate atractivă a modelului de serie, iar oglinzile retrovizoare de la BMW M4 DTM au fost optimizate aerodinamic pentru circuit, astfel încât contribuie eficient la curgerea curentului de aer spre spatele maşinii.

Construcţie ultrauşoară.
BMW M4 Coupé în sine este un exemplu clar de construcţia ultrauşoară inteligentă. Automobilul sport de înaltă performanţă cântăreşte la gol doar 1.497 kilograme - cu 80 de kilograme mai puţin decât predecesorul său. Această reducere de masă are un efect pozitiv asupra dinamicii şi a consumului. A fost posibilă prin utilizarea vastă a materialelor foarte uşoare precum plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi aluminiu. Utilizarea carbonului este şi ea foarte răspândită în motorsport. Aproape întreaga caroserie a BMW M4 DTM este realizată din acest material foarte uşor şi rezistent. Reducerea masei şi scăderea în consecinţă a centrului de greutate sunt esenţiale pentru performanţele automobilului pe circuit. Masa de bază a BMW M4 DTM, cu pilot, este de 1.110 kilograme.

Siguranţă.
Asemenea BMW M4 Coupé, versiunea de curse îndeplineşte şi cele mai înalte standarde de siguranţă. Mai mult de 50 de componente - dintre cele peste 5.000 din care este alcătuit BMW M4 DTM - sunt piese standard, care sunt utilizate la toate maşinile DTM. Una dintre acestea este monococa din fibră de carbon, care impune standardele în privinţa siguranţei în motorsport. Cu un rezervor integrat, celulă de siguranţă din oţel şi elemente suplimentare de protecţie în caz de impact, aceasta oferă pilotului o protecţie efectivă în situaţia unui accident. Componente precum cutia de viteze, ambreiajul, amortizoarele şi eleronul spate sunt identice la toate maşinile DTM. Astfel, costurile de dezvoltare sunt menţinute la un nivel decent.

Motor.
Propulsorul BMW P66 de la BMW M4 DTM generează aproximativ 480 CP cu restrictorul de aer specificat în regulamentul tehnic. Este realizat din aproape 800 de componente diferite, care constau din 3.900 de piese individuale. Când a fost concepută transmisia DTM, BMW Motorsport a profitat la maximum de cunoştinţele tehnologice din cadrul BMW Group. Turnătoria high-tech conectată la uzina BMW din Landshut (Germania) produce majoritatea componentelor turnate mari, cum ar fi chiulasa şi carterul - la fel cum o face în producţia motorului cu şase cilindri dispuşi în linie de la BMW M4 Coupé. Piesele turnate sunt acoperite şi primesc tratamentul termic necesar în cadrul departamentelor corespunzătoare din München. Motorul BMW V8 pentru DTM este, deopotrivă, un sprinter şi un maratonist. Propulsorul permite ca BMW M4 DTM să accelereze de la 0 la 100 km/h în aproximativ trei secunde. De-a lungul întregului sezon, regulamentul prevede ca cele opt maşini BMW să folosească doar zece motoare. Prin urmare, fiabilitatea este o condiţie esenţială pentru succes.

Puterea motorului este transferată prin intermediul cutiei de viteze secvenţiale cu şase trepte, care este operată pneumatic cu ajutorul clapetelor de pe volan. Cutia de viteze este una dintre componentele standard şi este folosită de toţi constructorii din DTM. Are 11 rapoarte finale, care permit inginerilor şi piloţilor, atunci când setează maşina, să adapteze transmisia în funcţie de circuit şi de caracteristicile motorului.

Volan.
Afişarea suplimentară a statusurilor şi designul personalizat al butoanelor de control permit ca volanul noului BMW M4 DTM să fie utilizat şi mai confortabil de către pilot. Butoanele individuale pot fi alocate în funcţie de preferinţele pilotului. Ca şi la versiunea de curse, vitezele pot fi schimbate la BMW M4 Coupé prin utilizarea clapetelor de pe volan, în funcţie de configuraţie.

Lumini.
Atât piloţii BMW M4 DTM, cât şi conducătorii BMW M4 Coupé se pot baza pe performanţele farurilor LED moderne. Diodele ce emit lumina fac mai mult decât să economisească energie. Datorită timpului de reacţie semnificativ mai mic - în comparaţie cu becurile convenţionale cu filament -, pilotul din spate este avertizat mai bine când cel din faţă frânează. Şi fiecare fracţiune de secundă contează pe circuit. Lumina generată de LEDuri este similară cu lumina solară, astfel că este bine tolerată de ochiul uman.

Date tehnice pentru BMW M4 DTM.
Şasiu: monococă din fibră de carbon cu rezervor integrat şi celulă de siguranţă din oţel; elemente din fibră de carbon pentru protecţie la impact frontal, lateral şi din spate.
Lungime/lăţime/înălţime: 4.775 mm/1.950 mm/aprox. 1.200 mm
Capacitate rezervor: 120 litri
Motor: V8 aspirat, cu cilindri dispuşi la 90°, patru supape per cilindru, 2 restrictoare de 28,0 mm (în conformitate cu regulamentul)
Capacitate: 4.000 cmc
Putere: aprox. 480 CP (cu restrictoare de aer, în conformitate cu regulamentul)
Cuplu maxim: aprox. 500 Nm
Sistem de gestiune a motorului: unitate de control al motorului Bosch MS 5.1, afişaj central
Transmisie: cutie de viteze secvenţială cu şase trepte, operată prin clapete pneumatice dispuse pe volan; ambreiaj ZF Sachs din fibră de carbon, cu patru discuri; diferenţial multidisc reglabil, cu patinare limitată
Puntea faţă/puntea spate: punte cu dublu braţ transversal cu tije de împingere şi amortizoare reglabile cu şase setări; arcuri elicoidale H&R
Frâne: sistem hidraulic de frânare cu circuit dublu; etriere monobloc din aliaj uşor; discuri de frână ventilate interior în faţă şi în spate; distribuţia forţei de frânare poate fi ajustată de conducător; supapă electromagnetică de pornire
Roţi: jante din aluminiu forjat; 18" x 12" faţă, 18" x 13" spate
Pneuri: Hankook; faţă: 300-680-18, spate: 320-710-18

Sursa: BMW Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii