RS: conform istoricilor mărcii, pasionații ŠKODA asociază aceste inițiale, care înseamnă Rally Sport, cu automobilele foarte sportive, stilate și dinamice.

40 years SKODA RS
ŠKODA 180 RS/200 RS: modelele originare RS au fost consacrate în 1974 şi au marcat în anii 1970 și 1980 o importantă eră de succes în motorsport a mărcii ŠKODA.
Legendarul ‘Porsche al Estului’: ŠKODA 130 RS.
Noua eră: de la prima generație ŠKODA Octavia RS (2000), la cea mai rapidă ŠKODA Octavia din toate timpurile (2013).

RS: conform istoricilor mărcii, pasionații ŠKODA asociază aceste inițiale, care înseamnă Rally Sport, cu automobilele foarte sportive, stilate și dinamice. Povestea ŠKODA RS a început în 1974, cu mașinile de curse ŠKODA 180 RS și ŠKODA 200 RS. Legendara ŠKODA 130 RS din anii 1970 și 1980 a fost una dintre cele mai de succes mașini sport din acea perioadă. Producătorul de automobile din Republica Cehă a lansat ŠKODA Octavia RS drept primul model RS din noua eră, în 2000. Apoi a venit ŠKODA Fabia RS în 2003. Noua ŠKODA Octavia RS a devenit, în anul care a trecut, actualul star al piloților de ŠKODA RS – este cea mai rapidă și mai puternică Octavia din toate timpurile.

“Modelele noastre RS sunt mașinile sport puternice ale mărcii ŠKODA,” declară Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA. “Iar acest lucru este la fel de adevărat astăzi, cum era și acum 40 de ani. Inițialele RS denotă succesul ŠKODA în motorsport, precum și performanțele ridicate și pasiunea pentru anumite modele din producția de serie. Acestea sunt o expresie a extraordinarei noastre tradiții în motorsport,” mai declară Vahland.

1974: ŠKODA 180 RS și 200 RS – mașini spectaculoase de curse
ŠKODA a utilizat pentru prima dată în 1974 abrevierea RS pentru a denumi un model. Automobilele de curse ŠKODA 180 RS și 200 RS sunt considerate a fi mașinile RS originare. Motivul dezvoltării lor a fost dorința de a concura în clasele prestigioase și de volum mai mare ale curselor auto, precum și dorința de a aduce pe pistele de curse mărci care aveau succes la vânzări la nivel internațional.

După o pregătire de numai o jumătate de an, în primăvara anului 1974, ŠKODA lansa trei modele supersport (un 180 RS și două 200 RS), care concurau pentru prima dată într-o competiție oficială de motorsport în luna iunie a aceluiași an, cunoscute apoi drept ŠKODA Rally. “Modelele ŠKODA 180 RS și 200 RS reprezentau intrarea mărcii în raliurile de înaltă clasă,” spune Michal Velebný, Restoration Workshop Manager la Muzeul ŠKODA.

Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri și 120 kW (163 CP), cu un arbore cu came în cap. Viteza maximă a modelului ŠKODA 200 RS era de 210 km/h. Mașina impresiona prin accelerația sa și viteza sa maximă, dar şi prin manevrabilitatea extraordinară, care era favorizată de puntea spate cu braț mobil. Transmisia provenea de la Porsche.

ŠKODA 130 RS – se naște o legendă a curselor
Experiențele pozitive cu modelul 200 RS i-au făcut pe cei care dețineau funcții de decizie să construiască repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai târziu, ŠKODA 130 RS pășea în lumina reflectoarelor curselor internaționale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era începutul a șase ani minunați de curse auto.

ŠKODA 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes mașini din timpul său și a fost un concurent puternic în raliuri și curse până la începutul anilor 1980. Mulți fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS și se referă la el cu denumirea ‘Porsche din Est’. Succesul modelului 130 RS a profilat până în ziua de astăzi reputația extraordinară a mărcii ŠKODA în motorsport.

130 RS și-a sărbătorit cele mai mari triumfuri cu o dublă victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cm3 și cu o victorie la ediția din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul a obținut multe victorii și în cele mai importante competiții din Republica Cehă, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.

Mașina de curse cu tracțiune spate era propulsată de un motor de 1,3 litri, 103 kW (140 CP), cu patru cilindri. Configurația de curse a avut succes printre altele datorită carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o chiulasă cu opt supape și a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o lățime de 1,72 metri și doar 1,34 metri înălțime și atingea o viteză maximă de 220 km/h.

Când producția modelului 130 RS s-a încheiat în anul 1981, era RS de la ŠKODA a fost întreruptă pentru aproape 20 de ani.

RS intră în producția de serie – ŠKODA Octavia RS (2000-2005)
La trecerea dintre milenii, ŠKODA oferea din nou un semnal clar în ceea ce privește producția de automobile sport, cu o referință clară la era RS. În 2000, producătorul lansa ŠKODA Octavia RS. Cu patru ani înainte de acest eveniment, noua Octavia își sărbătorise debutul – era primul model al mărcii care fusese dezvoltat de la zero după căderea Cortinei de Fier și de la asocierea dintre Volkswagen și producătorul din Republica Cehă. Acum, noul best-seller de la ŠKODA era primul care primea propria versiune RS ca model de producție de serie – un alt omagiu adus tradiției modelului ŠKODA 180/200 RS și în special succesului modelului ŠKODA 130 RS. Noul model din era RS a dovedit că a exercitat o atracție imediată asupra clienților. Un motor mai puternic, manevrabilitate excelentă și sportivitate, combinate cu toate avantajele unui automobil compact pentru familie – o combinație irezistibilă.

Automobilul avea un motor turbo de 1,8 litri, cu patru cilindri, care dezvolta 132 kW (180 CP). Transmisia era una manuală, cu cinci trepte de viteză. Octavia RS accelera de la 0 la 100 km/h, în 7,9 secunde; iar viteza maximă era de 235 km/h. Prima generație Octavia RS a fost produsă între 2000 și 2005.

În 2001, o versiune specială Octavia RS a atras multă atenție. Cu ocazia celebrării primului centenar al ŠKODA Motorsport, marca a lansat o ediție limitată de 100 de exemplare a modelului ŠKODA Octavia RS WRC Edition.

Pornind de la mașina de raliu ŠKODA Octavia WRC, care concura în Campionatul Mondial de Raliu (WRC) încă din 1998, ŠKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre acestea se numărau jantele din aliaj de 17 inch și farurile cu xenon. Automobilul dispunea și de ESC în dotarea standard.

Prima generație ŠKODA Fabia RS (2003-2007)
În 2003, producătorul și-a extins gama RS cu un al doilea model și a dat undă verde automobilului sport de dimensiuni mici, ŠKODA Fabia RS.

Primul model hatchback sport al mărcii era propulsat de un motor turbo diesel de 1,9 litri de 96 kW (130 CP) și avea o transmisie cu șase trepte de viteză. Automobilul accelera între 0 și 100 km/h în 9,6 secunde și era capabil de o viteză maximă de 204 km/h. Prima generație ŠKODA Fabia RS a ieșit de pe linia de producție între 2003 și 2007.

A doua generație ŠKODA Octavia RS (2005-2013)
O nouă ŠKODA Octavia RS a urmat în 2005, cu a doua generație ŠKODA Octavia. Acest automobil sport a fost fabricat până în 2013. În plus față de limuzină, versiunea RS era disponibilă și pentru ŠKODA Octavia Combi.

Adiţional, ŠKODA a dotat ŠKODA Octavia RS cu două versiuni de motorizare. Clientul putea alege între un motor turbo, pe benzină, de doi litri și 147 kW (200 CP) și un turbo diesel de doi litri, care furniza 125 kW (170 CP). Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuală cu șase trepte de viteză sau, pentru prima dată, la o transmisie automată DSG cu șase trepte.

A doua generație ŠKODA Octavia RS impresiona din nou prin accelerația semnificativ îmbunătățită și viteza maximă. Motorul pe benzină oferea un timp de accelerație de la 0 la 100 km/h de numai 7,2 secunde (până atunci fusese de 7,9 secunde), iar automobilul atingea o viteză maximă de 240 km/h.

A doua generație ŠKODA Fabia RS (din 2010)
La Salonul Auto de la Geneva din 2010, ŠKODA lansa noua generație ŠKODA Fabia RS. De atunci, acest automobil compact sport a devenit disponibil în versiunile hatchback și Combi.

Un automobil mic cu un motor puternic: Fabia dispune în dotarea standard de o transmisie automată DSG, cu șapte trepte de viteză. Motorul pe benzină 1.4 TSI cu dublă supraalimentare, care produce 132 kW (180 CP) accelerează mașina de la 0 la 100 km/h în doar 7,3 secunde. Viteza maximă este de 224 km/h.

Actuala generație ŠKODA Octavia RS: Cea mai rapidă Octavia din producția de serie
A treia generație ŠKODA Octavia RS continuă să stabilească noi standarde între mașinile modificate pentru a permite un stil de condus sportiv. Clienții pot alege dintre versiunile liftback sau Combi, în combinație cu un motor pe benzină 2.0 TSI foarte avansat, care produce 162 kW sau un diesel supraalimentat 2.0 TDI (135kW), care utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a atinge combinația perfectă între consumul eficient de carburant și nivelul de dinamică pe șosea. Versiunea pe benzină a modelului ŠKODA Octavia RS atinge o viteză maximă de 248 km/h, ceea ce-i conferă pe bună dreptate titlul de cel mai rapid model din toate timpurile produs în serie din gama ŠKODA Octavia.

Sursa: Patricia Zegreanu, Marketing & Communication Manager Skoda
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii