Dupa cum se prea bine stie, tehnologia a inceput odata cu inventia rotii. Timp de milenii, rotile au ramas, in linii mari, la fel.

Janta aliaj 15 Inchi Torque Wheels Ice 392
Foto: Auto-Soft.ro
Dupa cum se prea bine stie, tehnologia a inceput odata cu inventia rotii. Timp de milenii, rotile au ramas, in linii mari, la fel. E adevarat, la inceput (adica in Sumer) rotile erau... asa, mai otova – adica pline. Si, evident, facute din lemn. Dar cum pe atunci nu existau insa decat carute trase de boi si de magari, folosite doar la transportul marfurilor, asta nu era o problema... 

Ceva mai tarziu, hittitii au introdus carele de lupta trase de cai – iar rotile acestora aveau spite, pentru a fi mai usoare. Si fiind mai usoare, carele erau mai rapide... Insa de-abia acum 123 de ani – mai exact, in anul 1895 – au aparut roti cu jante si anvelope. Erau, bineinteles, jante auto – si echipau un automobil Peugeot L’Eclair, care pe vremea stabunicilor nostri era cam ceea ce este azi un Lamborghini. 

Pe vremea aia, cu automobilul circulau doar tinerii teribilisti (si cu dare de mana), iar „persoanele serioase” circulau cu trasura. Care si aia avea doar doi cai, cel mult patru... Iar anvelopele care puteau fi  dejantate erau o noutate absoluta. Ca automobile si alte vehicule rutiere existau de ceva vreme, chiar de dinainte de a se generaliza motoarele cu ardere interna. 

Camioanele si tractoarele, de exemplu, aveau motoare cu aburi. Iar acestea nu aveau anvelope detasabile, ci roti asemanatoare celor de caruta, tot cu spite, doar ca aveau niste bandaje de cauciuc solid, care mai amortizau o parte din socuri. Doar o parte! Si asta doar la primele automobile si la camioane, ca tractoarele aveau roti „cu totul si cu totul de fier”, precum caruta daruita de Faurul Pamantului lui Greuceanu. Ca veni vorba, la caruta aia erau inhamati si cai facuti din fier, ceea ce ne cam duce cu mintea la un bloc motor – unul asa, mai de pe vremea bunicii, ca acuma se fac si astea din aliaje sofisticate...

Primele jante de tabla, aparute in perioada interbelica, au constituit un progres vizibil, pentru ca erau mai usoare si mai rezistente. Ceva mai tarziu au aparut si primele jante din duraluminiu, care echipau celebrul model Type 35 (de curse!) construit de Ettore Bugatti. Acestea s-au impus pe piata de-abia in 1970, odata cu Mercedes Baroque, care a fost primul automobil de serie echipat cu jante de aliaj. Iar daca va doriti si dumneavoastra un set, dati o fuga la Auto Soft, ca aveti de unde alege!
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii