Studiul White Paper Goodyear EMEA 2014 pune în centrul atenției părinții ca modele pentru un comportament responsabil față de siguranța rutieră.

Goodyear Driving Safety First
Studiul White Paper Goodyear EMEA 2014 pune în centrul atenției părinții ca modele pentru un comportament responsabil față de siguranța rutieră.
Noul studiu realizat de Goodyear privind siguranța rutieră și tinerii conducători auto a fost realizat în 19 țări, printre care și România.

Goodyear Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) a prezentat rezultatele unui nou studiu desfășurat împreună cu Asociația Europeană a Școlilor Auto (EFA) și împreună cu Asociația Părinților Europeni (EPA). Redactate într-o nouă ediție a lucrării Goodyear White Paper  ‘Driving Safety First’, rezultatele cercetării relevă mai puțin atitudinea tinerilor conducători auto, cât în special atitudinea celor care se ocupă de educația lor. Astfel, studiul, realizat de companie în rândul a peste 5500 de părinți din 19 țări din regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa, printre care și România, pune un accent deosebit pe atitudinea față de importanța educației rutiere în genere.

”La Goodyear, ne-am luat angajamentul de a promova siguranța rutieră prin realizarea unor studii privind atitudinea oamenilor față de acest subiect. În 2012, am aruncat o privire atentă asupra conducătorilor auto începători. În 2013, ne-am concentrat chiar pe instructorii auto. În acest an, pe baza rezultatelor obținute în anii precedenți, ne-am concentrat pe atitudinea părinților conducătorilor auto începători față de siguranța rutieră și șofat”, a precizat Olivier Rousseau, Vice Președinte Anvelope de Consum la Goodyear EMEA. ”Ca urmare a unei munci de 10 ani pe care Goodyear o desfășoară pentru a promova siguranța rutieră, putem acum să oferim o privire unică  asupra ”triunghiului” grupurilor care sunt cele mai relevante pentru siguranța rutieră:șoferi începători, părinții acestora și conducătorii auto”, a mai adăugat acesta.
           
Cercetarea realizată de Goodyear pune încă o dată în evidență efortul constant pe care compania, dar și alte entități interesate, îl face pentru a-i instrui pe tinerii conducători auto, precum și necesitatea ca instructorii auto să fie pregătiți să inoveze pentru a pregăti mai departe noile generații de conducători auto.

Noul studiu arată de asemenea faptul că părinții își doresc și ei ca proprii lor copii să fie în siguranță pe drumurile publice, mulți dintre ei fiind foarte implicați în modul în care copii învață să conducă. Părinții din Europa, printre care și cei din România, au fost unanim de acord că siguranța rutieră ar trebui să fie predată în școli și învățată de la vârste foarte fragede. Un alt aspect în care părinții sunt de acord este că școala nu reușește să asigure educația preventivă de siguranță rutieră de care ar fi nevoie.

Metodologia de cercetare
Studiul a constat în 35 de întrebări adresate părinților din 19 țări europene: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Olanda, Polonia, România, Rusia, Slovenia, Africa de Sud, Spania, Elveția, Turcia și Marea Britanie.

În  România au fost intervievați un număr de 355 de părinți. Aceștia au fost întrebați cu privire la atitudinea lor față de educația rutieră și de siguranța copiilor lor în calitate de tineri conducători auto.

Pentru realizarea și interpretarea datelor acestui studiu, Goodyear a colaborat cu mai mulți parteneri printre care se numără: psihologi de la London School of Economics și de la asociația Traffic Psychology International, reprezentanți ai Asiciației Părinților Europeni și ai EFA, instituții europene importante și relevante pentru acest subiect.

Părinții au o viziune amestecată când vine vorba de propriile lor abilități de a conduce
Încrederea părinților în propriile lor abilități de a conduce mașina este extrem de variabilă de la un părinte la altul. La nivel European, doar 57% dintre părinți declară că se simt foarte încrezători în abilitățile lor de a conduce în condiții de trafic intens, și doar 50% declară că se simt încrezători când conduc petimp de noapte.

Deși 61% dintre aceștia se arată încrezători în abilitatea lor de a verifica presiunea în anvelope, numai o treime (28%) verifică presiune lunar și doar 31% o fac odată la 2-3 luni. O extremă sunt părinții olandezi care nu verifică niciodată presiunea.

În pofida acestor atitudini extrem de diferite, majoritatea părinților cred totuși că abilitățile lor de a conduce sunt foarte bune și că faptul de a conduce zilnic este ca o reîmprospătare a aptitudinilor lor în materie de șofat.

Astfel, 54% dintre părinți au apreciat că dacă ar da din nou examenul auto, l-ar trece, iar printre motivele menționate de cei care au apreciat că nu l-ar trece un loc de top îl ocupă: obiceiurile proaste căpătate de-a lungul anilor.

La acest capitol, părinții români sunt în top, ei fiind pe locul 2 după turci la aprecierea gradului de dificultate a examentului auto (doar 14% dintre români cred că examentul auto a devenit mai greu) și primii care sunt convinși că ar fi reguli noi pe care nu le cunosc (64% dintre părinții români au apreciat acest lucru).

Mamelor le lipsește încrederea
Printre rezultatele studiului realizat de Goodyear se numără și faptul că există o mare diferență între mame și tați, când vine vorba de gradul de încredere pe care aceștia îl au în abilitățile lor de a conduce.

În țările din Europa, bărbații s-au arătat mai încrezători, în special când vine vorba și de întreținerea vehicolului. Există totuși și un aspect interesant, unde femeile sunt mult mai încrezătoare decât bărbații. Compartiv cu aceștia, 20% dintre femei s-au arătat încrezătoare că pot schimba o anvelopa, în timp ce numai 2% dintre bărbați au apreciat că se simt în siguranță să facă asta. Un alt aspect diferit este și în materie de condus pe vreme rea, unde 24% dintre femei sunt mai încrezătoare, în timp ce numai 13% dintre bărbați s-au declarat încrezători că pot conduce fără probleme în astfel de condiții. Acest procent este însă inversat în Rusia.

Părinții cred că rolul lor este să fie modele pentru copiii lor
Majoritatea părinților (51%) cred că copiii lor acordă o atenție deosebită comportamentului lor când se află la volan, și cred deasemenea că obiceiurile de condus pe care ei le au infuențează atitudinile copiilor lor din punct de vedere al siguranței în trafic, în special când copiii au între 6 și 16 ani.  Mai mult, 55% dintre părinți afirmă că au început să conducă mult mai atent de când au copii.

77% dintre părinți cred că copiii lor îi văd ca fiind buni conducători auto. În plus, 56% dintre părinți cred că copiii lor sunt de părere că abilitițile de condus ale părinților sunt un bun exemplu pentru alții.

Dar în ciuda acestor date, mulți părinți abordează un comportament destul de riscant la volan. Astfel, deși sunt conștienți de gradul mare de influență pe care îl au asupra copiiilor lor, părinții nu se comportă însă întotdeauna ca un model pozitiv. De exemplu, 44% dintre părinți au fost penalizați pentru viteză în timp ce conduceau cu copiii în mașină. În rândul acestora s-a constatat și o creștrere a toleraței față de depășirea limitei de viteză. Astfel, 78% dintre cei care nu depășesc limita de viteză s-au arătat îngrijorați de faptul că micuții lor, atuci când vor fi conducători auto, ar putea depăși această limită, în timp ce cei care depășesc această limită se arată mai puțin îngrijorați.

În această privință se înregistrează de asemenea diferențe între mame și tați, fiind astfel modele diferite de comportament. Respondenții bărbați s-au arărat mai voluntari în a-și asuma riscuri la volan. În Europa, de exemplu, bărbații au fost mai predispuși la a fi amendați pentru depășirea limitei de viteză de când au copii decât femeile (24% față de 18%). În România această diferență este extrem de mare: 29% față de doar 7%.

Instructorii auto își doresc ca părinții să își asume și mai mult rolul de modele
În rândul instructorilor auto, atitudinea generală este de a considera că părinții trebuie să devină modele și mai puternice și să își asume acest rol. Două treimi din instructorii auto europeni ( respectiv 65%) cred că obiceiurile de condus greșite influențează negativ atitudinea tinerilor conducători auto față de siguranța rutieră.

Această opinie este susținută cel mai puternic în rândul instructorilor auto din Italia (85%) și cel mai puțin în Elveția (51%).

“Chiar dacă un copil nu pare să fie interesat de condus, el recunoaște modul în care părintele interacționează cu sistemul social din traficul rutier. Modul în care noi conducem dă o idee copilului nostru despre normele noastre sociale, despre responsabilitatea socială pe care ne-o asumăm și despre maniera în care facem față conflictului. Mai mult, noi știm că, pe măsură ce copilul se identifică cu părintele, el se adaptează comportamentului acestuia. Învățarea este un proces constant și are loc atât implicit, cât și explicit.Faptul de a fi un model nu se activează doar când copilul decide să învețe să conducă, ci mult mai devreme, chiar de când copilul intră pe scena traficului rutier, au afirmat Margit Herle și Fátima Pereira da Silva, psihologi în cadrul Traffic Psychology International.

De asemenea, Eszter Salamon, Președinte al European Parents’ Association (EPA) subliniază: “Este clar că rolul părintelui începe foarte devreme. Acesta este un model pentru copilul său. Comportamentul sau de condus, sau comportamentul său ca biciclist sau pieton, are o mare influență asupra acestuia”.

Rezultatele studiului Goodyear White Paper ”Driving Safety First” au fost făcute publice la jumătatea acestei luni și sunt disponibile în format electronic pe site-ul companiei.

Sursa: Izabella Ghita, PR Managing Partner INKCOMM PR
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii