Fie că sunt în căutarea unui anumit model, fie că vor să coste mai puțin sau pur și simplu pentru a avea mai multe opțiuni, mulți consumatori din Uniunea Europeană care doresc să cumpere o mașină, decid să caute oferte în alte state membre UE.

Este o afacere buna sa cumperi o masina din UE?
Fie că sunt în căutarea unui anumit model, fie că vor să coste mai puțin sau pur și simplu pentru a avea mai multe opțiuni, mulți consumatori din Uniunea Europeană care doresc să cumpere o mașină, decid să caute oferte în alte state membre UE.

Ceea ce poate părea o simplă tranzacție la prima vedere, poate  fi o adevărată cursă cu obstacole. Consumatorii ar putea să își pună următoarele întrebări: Ce documente sunt necesare? În ce țară plătim TVA? Este mașina acoperită de o garanție? Mașina are asigurare sau numere provizorii de tranzit necesare pentru drumul spre casă? Inspecția tehnică periodică dintr-o țară este valabilă în alta? Cui trebuie să adresam plângere împotriva vânzătorului sau cum rezolvam o problemă referitoare la procesul de înregistrare?

Într-un efort de a oferi un set cuprinzător de răspunsuri, în 2015, cele 29 de Centre Europene, coordonate de ECC Franța au efectuat un studiu amplu privind obstacolele cu care se confruntă consumatorii atunci când achiziționează o mașină peste granițe. Centrele Europene au realizat o serie de documente orientative cu scopul de a da sfaturi practice cu privire la fiecare pas al procesului de achiziționare a unui automobil dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau din Norvegia, de la tranzacția inițială si până la finalizarea procedurii de înregistrare.
 
Sfaturi practice înainte, în timpul și după achiziționarea unei mașini in UE
Cu scopul de a ajuta consumatorii să obțină cea mai bună ofertă posibilă și sa evite surprizele neplăcute, Rețeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net) oferă un portal unic cu sfaturi practice și recomandări cu privire la măsurile de precauție pe care consumatorii trebuie sa le știe atunci când achiziționează o mașină in UE.

ECC-Net oferă, de asemenea, celor interesați exemple de probleme reale care încă mai există pe piața internă și de bune practici puse în aplicare în unele state membre ale UE.

• Înainte de a cumpăra: Cum poți ști dacă pot avea încredere în vânzător? Mașina există cu adevărat? Ce măsuri putem lua pentru a plăti în siguranță?

• Când cumpărăm: Plătesc TVA în țara din care am cumpărat sau acasă? Este necesar ca vânzătorul să îmi ofere o certificare prin care să vad dacă are inspecția tehnică făcută? Daca da, va fi recunoscută în țara mea? Ce documente trebuie să cer vânzătorului? Cum pot să mă asigur că mașina este în stare bună? La ce trebuie să mă uit în contractul de vânzare? Am nevoie de numere provizorii de tranzit sau de asigurare specifică pentru a conduce spre casă?

• După achiziție: Pot anula contractul? Ce trebuie să fac pentru a înmatricula mașina? Pe cine pot contacta pentru a face o plângere împotriva vânzătorului sau a sistemului de înregistrare?

Pentru a răspunde la toate aceste întrebări și nu numai, precum și pentru a facilita achiziționarea transfrontalieră a automobilelor, ECC-Net pune la dispoziția consumatorilor următoarele:
  • Fișe tehnice atât pentru țara de achiziție, și cât si pentru țara de înregistrare, reunind principalele informații necesare consumatorilor;
  • Sfaturi practice pentru consumatori;
  • Un scurt film cu un exemplu de achiziție transfrontaliere a unei mașini;
  • Un amplu raport privind achiziția transfrontalieră auto și înmatricularea în Uniunea Europeană și Norvegia, împreună cu un rezumat.
„Centrul European al Consumatorilor Romania a primit în ultimii 8 ani de la înființare, mai multe reclamații privitoare la achiziția sau rezervarea de mașini din Uniunea Europeană. Un domn din București a rezervat online un autovehicul din Madrid, Spania, însă mașina nu i-a fost pusă la dispozitie pe motiv că a prezentat doar cartea de identitate, nu și pașaportul, așadar consumatorul a fost pus în situația în care a trebuit să achite din nou închirierea, ulterior a încercat să recupereze banii de la compania de închirieri la care a făcut rezervarea online, însă nu a reușit. După contactarea companiei prin intermediul Centrelor Europene consumatorul a recuperat suma de 209 Euro. Prin urmare, de 8 ani ECC Romania oferă sprijin și consultanță pentru consumatorii din România, alaturi de toate celelalte 29 de centre din Europa.”, a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.

Sursa: Laura Pascu, PR ECC Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii